religious extremism must be tackled

صف شکن

Voter (50+ posts)
@صف شکن
معافی چاہتا ہوں، میں کوئی محدث نہیں کہ عِلم الحدیث اور کلام کی بحثوں میں اُلجھوں۔
میری محدود سی معلومات کے مطابق شیعہ اور بریلوی عُلماء قران و حدیث کی روشنی میں ہی مزارات اور مقابر کے وجود کی کو کوئی توجیہہ پیش کرتے ہیں بعین دیوبندی اور سلفی عُماء کرام کے۔ وہ احکاماتِ اِسلامی سے بغاوت کر کے تو ایسا نہیں کرتے ہونگے۔ یو ٹیوب ایسے مباحث سے اٹی پڑی ہے
ایک مثال نیچے پیش ہے۔

جو مقابر کو ڈھانے کا قصد کیئے بیٹھے ہیں وہ بھی اپنی دینی تعبیر کے مطابق درست ہیں اور جو اِن کو محترم بتاتے ہیں اُن کے ہاں بھی اِسکی تشریحات موجود ہیں۔ احمد رضا بریلوی، علامہ شاہ احمد نورانی، ڈاکٹر طاہرالقادری، شاہ تُراب الحق، عرفان مشہدی سے لیکر جماعت علی شاہ صاحب تک مُتعدد بریلوی عُلماء کے حوالوں سے مزارات کا احترام بتایا جاتا ہے اور اِسکے برعکس علامہ احسان اِلہی ظہیر سے لیکر مُفتی تقی عُثمانی صاحب تک اِن رسومات کو بِدعت اور غیر اِسلامی بتانے والے بھی موجود ہیں۔ شیعہ عُلماء کا نکتہِ نظر بھی بریلوی عُلماء کے قریب ہے۔


برادر محترم ہر شخص کو ہر دینی مسئلے کی دلیل کا معلوم نہ ہونا فی زمانہ شاید ممکن ہی نہیں، لیکن یہ دیکھ کر افسوس ہوتا ہے کہ لوگ حدیث رسول صلی اللہ وعلیہ وسلم دیکھ کر بھی محظ اپنی رائے سے کام لیتے ہیں۔ بے مقصد بحث کا شوق اس ناچیز کو بھی نہیں۔

آپ نے درست فرمایا ، دلائل کے نے نام پر دنیا کا ہر مذہب و فرقہ کچھ نہ کچھ پیش کرتا ہی ہے جو بتوں کی پوجا کرتے تھے وہ بھی اپنی دانست میں خدا کی عبادت ہی کرتےتھے اور اُن کے پاس بھی کوئی دلیل ہوگی۔ لیکن اگر محض اس بات پر حق بات کہنا اور اس پر عمل کرنا مذموم ٹہرتا تو شاید حضرت ابراہیم علیہ السلام اور ہمارے نبی اکرم صلی اللہ علیہ وسلم بھی بتوں کو نہ ڈھاتے کہ یہ بعض حضرات کے بقول حضرات اپنی دینی تعبیر دوسروں پر مسلط کرنا ہے۔

برادا! یہ ٹھیک ہے ایسا کوئی بھی کام کرنے سے پہلے لوگوں میں شعور و آگہی کی پیدا کرنے کی ضرورت ہے لیکن اگر لوگ اس کے بعد بھی ضد اور ہٹ دھرمی پر اتر آئیں تو وہی طرز عمل مناسب ہے جو حضرت ابراہیم اور ہمارے نبی
pbuh کا تھا۔



اول تو یہ میں بھی علمی اعتبار سے ایک عام انسان ہی ہوں، کوئی محدث یا عالم نہیں۔ آپ نے سوال پوچھا کہ کیا ہمارے قبریں بھی روضہ رسول pbuh کے مشابہ نہ ہونی چاہئے؟ اس کے بارے میں میں وہی کہوں گا جو کوئی بھی مسلمان تعدد ازواج کے بارے میں کسی ایسے سوال پر دے گا۔ یہ نبی اکرم pbuh کی خاصیت تھی۔(صحیح البخاری کے اندر حدیث ہے کتاب الجنائز میں حدیث کا نمبر ہے 1244) المؤمنین عائشہ رضی اللہ تعالی عنہافرماتی ہیں۔۔۔

(وَلَوْلَا ذَلِكَ لَأَبْرَزُوا قَبْرَهُ غَيْرَ أَنِّي أَخْشَى أَنْ يُتَّخَذَ مَسْجِدًا)''اگر اس بات کا خدشہ نہ ہوتا کہ اللہ کے رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی قبر کو سجدہ گاہ بنالیا جائے گا تو آپ رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی قبر بھی کھلے میدان میں ہوتی ،یعنی صحابہ کرام کے ساتھ قبرستان میں ہوتی۔



تاریخ گواہ ہے کہ اس عمارت میں ہر کوئی بغیر اجازت کے قدم نہیں رکھ سکتا تھا۔ نبی اکرم
pbuh کے بعد سب سے زیادہ صحابہ کرام کی قبور کو سجدہ گاہ بننے کا اندیشہ تھا لیکن اُن کی قبور بھی کھلے میدان میں ہی بنائی گئیں، کیونکہ اس بنیاد پر کسی کی قبر پر عمارت قائم رکھنا ہمارے نبی اکرم pbuh کی ہی خاصیت تھی۔ اور پھر اس بنیاد پر آج بعض لوگ جو قبور پر مزار تعمیر کرتے ہیں دل پر ہاتھ رکھ کر خود ہی بتائیں کیا ایسے مزارات کسی کسی شخص کی قبر تک پہنچ میں مانع ہے ؟؟


 

KK YASIR

Minister (2k+ posts)


برادر محترم ہر شخص کو ہر دینی مسئلے کی دلیل کا معلوم نہ ہونا فی زمانہ شاید ممکن ہی نہیں، لیکن یہ دیکھ کر افسوس ہوتا ہے کہ لوگ حدیث رسول صلی اللہ وعلیہ وسلم دیکھ کر بھی محظ اپنی رائے سے کام لیتے ہیں۔ بے مقصد بحث کا شوق اس ناچیز کو بھی نہیں۔

آپ نے درست فرمایا ، دلائل کے نے نام پر دنیا کا ہر مذہب و فرقہ کچھ نہ کچھ پیش کرتا ہی ہے جو بتوں کی پوجا کرتے تھے وہ بھی اپنی دانست میں خدا کی عبادت ہی کرتےتھے اور اُن کے پاس بھی کوئی دلیل ہوگی۔ لیکن اگر محض اس بات پر حق بات کہنا اور اس پر عمل کرنا مذموم ٹہرتا تو شاید حضرت ابراہیم علیہ السلام اور ہمارے نبی اکرم صلی اللہ علیہ وسلم بھی بتوں کو نہ ڈھاتے کہ یہ بعض حضرات کے بقول حضرات اپنی دینی تعبیر دوسروں پر مسلط کرنا ہے۔

برادا! یہ ٹھیک ہے ایسا کوئی بھی کام کرنے سے پہلے لوگوں میں شعور و آگہی کی پیدا کرنے کی ضرورت ہے لیکن اگر لوگ اس کے بعد بھی ضد اور ہٹ دھرمی پر اتر آئیں تو وہی طرز عمل مناسب ہے جو حضرت ابراہیم اور ہمارے نبی
pbuh کا تھا۔



اول تو یہ میں بھی علمی اعتبار سے ایک عام انسان ہی ہوں، کوئی محدث یا عالم نہیں۔ آپ نے سوال پوچھا کہ کیا ہمارے قبریں بھی روضہ رسول pbuh کے مشابہ نہ ہونی چاہئے؟ اس کے بارے میں میں وہی کہوں گا جو کوئی بھی مسلمان تعدد ازواج کے بارے میں کسی ایسے سوال پر دے گا۔ یہ نبی اکرم pbuh کی خاصیت تھی۔(صحیح البخاری کے اندر حدیث ہے کتاب الجنائز میں حدیث کا نمبر ہے 1244) المؤمنین عائشہ رضی اللہ تعالی عنہافرماتی ہیں۔۔۔

(وَلَوْلَا ذَلِكَ لَأَبْرَزُوا قَبْرَهُ غَيْرَ أَنِّي أَخْشَى أَنْ يُتَّخَذَ مَسْجِدًا)''اگر اس بات کا خدشہ نہ ہوتا کہ اللہ کے رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی قبر کو سجدہ گاہ بنالیا جائے گا تو آپ رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی قبر بھی کھلے میدان میں ہوتی ،یعنی صحابہ کرام کے ساتھ قبرستان میں ہوتی۔



تاریخ گواہ ہے کہ اس عمارت میں ہر کوئی بغیر اجازت کے قدم نہیں رکھ سکتا تھا۔ نبی اکرم
pbuh کے بعد سب سے زیادہ صحابہ کرام کی قبور کو سجدہ گاہ بننے کا اندیشہ تھا لیکن اُن کی قبور بھی کھلے میدان میں ہی بنائی گئیں، کیونکہ اس بنیاد پر کسی کی قبر پر عمارت قائم رکھنا ہمارے نبی اکرم pbuh کی ہی خاصیت تھی۔ اور پھر اس بنیاد پر آج بعض لوگ جو قبور پر مزار تعمیر کرتے ہیں دل پر ہاتھ رکھ کر خود ہی بتائیں کیا ایسے مزارات کسی کسی شخص کی قبر تک پہنچ میں مانع ہے ؟؟




Jahan Tak Meri Maloomat Hain ( Confirm nahin keh sakta ) k Hazoor Pak pbuh ka Roz-e-Mubarak Hazrat Aisha R. A. K Hujrey main hai baad me Tameer Nahin kia Gaya...........

Usi Kamre me Apppbuh ka intaqaaal huwa aur wahin App pbuh ki Qabar Mubarak hai .. bad me logon k dar se k log isey sajda Gah na bana lain wahan aam logon ka dakhla band ker diya gaya..

Ager kisi bhaii ko sahii baat maloom ho tu plz Rehnumaii karain ..
 

صف شکن

Voter (50+ posts)
Jahan Tak Meri Maloomat Hain ( Confirm nahin keh sakta ) k Hazoor Pak pbuh ka Roz-e-Mubarak Hazrat Aisha R. A. K Hujrey main hai baad me Tameer Nahin kia Gaya...........

Usi Kamre me Apppbuh ka intaqaaal huwa aur wahin App pbuh ki Qabar Mubarak hai .. bad me logon k dar se k log isey sajda Gah na bana lain wahan aam logon ka dakhla band ker diya gaya..

Ager kisi bhaii ko sahii baat maloom ho tu plz Rehnumaii karain ..

جی بھائی بات یہی ہے ، آپ pbuh کی قبر حضرت عائشہ رضی اللہ عنہ کے حجرے میں ہے جو پہلے ہی تعمیر شدہ تھا۔ لیکن اس بنیاد پر بھی کوئی پہلے سے مزارتعمیر کروا کر وہاں بعد میں قبر نہیں بنوا سکتا۔
 
Last edited:

MYCOUNTRY

Minister (2k+ posts)
Perhaps [MENTION=25719]MuslimPak[/MENTION] belong to Saudi Arab,s sect of islam, may call him Salfi or What else,,,,,,,,,,The same idea was given from Al.Saud family for the Roza-e-Rasool , but on the protest of the million of muslim around the world they gave up it......About the Qaid-e-Azam mazar I would like to inform him [MENTION=25719]MuslimPak[/MENTION]) that it is totally simple Qabar , not a maqbara ...........I had been there when I was a child,,,,,,,,The real qabar is downstairs , so What is wrong with u ???? Try to solve the problem which the muslim world is facing not to impose your so called Islamice ideas on the rest of the muslims..............We don,t need the islam u import from saudi family.............Your hatred to Pak army might be have some reasons but Pls don,t give blame to Qaid-e-Azam or rest of us.May Allah give us hidayat.Ameen.
 

M Hasnain

Voter (50+ posts)
images


I am doing this thread because earlier today on a separate thread a member called @MuslimPak mentioned to me that the Mazaar of Hazarat Quaid E Azam Mohammad Ali Jinnah R.A. would be blown up to make the grave of the Quaid level with the ground. I am in a complete state of shock for people that hold such extremist views for the founder of the nation.

I feel Siasat.pk has a role to play not to facilitate such extremist views which are detrimental to our national interests and have a sectarian side and only seek to cause disharmony amongst us.

Moreover, there was a complete lack of sympathy and tolerance towards other sects. I really feel we must tackle such people that are using this forum to voice their barbaric views.
Islam aman sabar or bardasht ki talqeen deta hai.
 

JusticeLover

Minister (2k+ posts)
Perhaps @MuslimPak belong to Saudi Arab,s sect of islam, may call him Salfi or What else,,,,,,,,,,The same idea was given from Al.Saud family for the Roza-e-Rasool , but on the protest of the million of muslim around the world they gave up it......About the Qaid-e-Azam mazar I would like to inform him @MuslimPak) that it is totally simple Qabar , not a maqbara ...........I had been there when I was a child,,,,,,,,The real qabar is downstairs , so What is wrong with u ???? Try to solve the problem which the muslim world is facing not to impose your so called Islamice ideas on the rest of the muslims..............We don,t need the islam u import from saudi family.............Your hatred to Pak army might be have some reasons but Pls don,t give blame to Qaid-e-Azam or rest of us.May Allah give us hidayat.Ameen.

due to @MuslimPak 's comments on Qaid Mazar i would say him intolerant jerk you should ignore such a religious zombie.
 

modern.fakir

Chief Minister (5k+ posts)
Dude, will you quit applying ahadith meant for the KUFAR on MUslims please !! here read this ..

Some people quote a Hadith
of the Prophet Mohammad
(صلى الله عليه و آله وسلم) in which he ordered Ali(رضئ اللہ تعالی عنہ) to "go and destroy every over-sized grave." This Hadith is in the Sahihayn, Sunan, and Musnad with various wordings.

Abu'l-Hayyaj al-Asadi told that 'Ali (b. Abu Talib) said to him: Should I not send you on the same mission as Allah's Messenger (may peace be upon him) sent me? Do not leave an image without obliterating it, or a high grave without levelling It. This hadith has been reported by Habib with the same chain of transmitters and he said: (Do not leave) a picture without obliterating it.

The above Hadith is misinterpreted by certain sects. There is no exception to this Hadith; the sects have misinterpreted the entire Quran and Ahadith books. We have cautioned Muslims, time and again, in our articles that one should learn Islam in the company of an authentic Shaikh of Ihsan. We should not read Quran and Ahadith independently and deduce rules based on our limited understanding. If we do that, there is a strong possibility that we misunderstand the meanings and go astray.


Imam Sufyan al-Thawri rightly said: "(the wordings of) this Hadith may misguide people except those who possess (Sahi) understanding (of Islam)."


Therefore, the correct understanding of the Hadith is, Prophet (صلى الله عليه و آله وسلم) asked Ali (رضئ اللہ تعالی عنہ) to destroy all graves of non-believers (pagans) which were high on the ground. This correct understanding is based on the following Hadith of Prophet Mohammad(صلى الله عليه و آله وسلم).




تو آپ کا مطلب ہے کے اللہ کے نبی صلی اللہ علیہ وسلّم نے فتح مکہ کے بعد خانہ کعبہ کے جو ٣٦٥ بت توڑے وہ
مذہبی شدت پسندی تھی؟؟
اللہ کے نبی صلی اللہ علیہ وسلّم نے معاشرے میں مشرکوں اور مسلمانوں کے درمیان اخوت اور رواداری کو نقصان پونھچایا؟؟

نعوذباللہ

کچھ تو اللہ کا خوف کرو بھائی

بت حضرت ابراہیم علیہ السلام کا ہو یا ہنومان کا
ایک ہی بات ہے دونوں کو گرایا جاےگا اور دونوں کو توڑا جاےگا
دونوں بتوں کے آگے جھکنا شرک ہے

پختہ اور اونچی قبر غیر شرعی ہے چاہے بانی پاکستان کی ہو یا کھوتے شاہ کی
ہمیں اسلام نے قبروں سے متعلق احکامات دیدیے ہیں
ہمیں ان پر عمل کرنا چاہیے

مزید یہ بھی یاد رکھنا چاہیے کہ توحید دیں اسلام کی بنیاد ہے
اور تمام انبیاء اسی دعوت کو لے کر اے اور شرک کا انکار کیا
اور قبر سے غیر ضروری اور غیر شرعی عقیدت ہمیشہ شرک کی بنیاد بنتی ہے
 

modern.fakir

Chief Minister (5k+ posts)
Building mausoleums are allowed in Islam...How will you justify all these Ahadith !!

1) It is in Hadith - Narrated Abu Bakr bin 'Aiyash (رضئ اللہ تعالی عنہ): Sufyan at-Tammar (رضئ اللہ تعالی عنہ) told me that he had seen the Grave of the Prophet (صلى الله عليه و آله وسلم) elevated and convex. (Bukhari - Book #23, Hadith #473).
All Muslims of the world know that the three pious graves inside Masjid-e-Nabawi (صلى الله عليه و آله وسلم) are elevated, considerably higher from the ground. These remain the same from the earliest times as reported in the above Hadith.


(2) It is in Hadith - Narrated Al-Qasim ibn Muhammad ibn AbuBakr(رضئ اللہ تعالی عنہ) : I said to Ummul Momineen Aisha (رضئ اللہ تعالی عنہا)! Mother, show me the Grave of the Apostle of Allah (صلى الله عليه و آله وسلم) and his two Companions (رضئ اللھ تعالی عنہم). She showed me three Graves which were neither high nor low, but were spread with soft red pebbles in an open space (in the secured room). (Abu Dawood Book #20, Hadith #3214).

The above Hadith nails the lies of Wahhabis / Salafis / Deobandis and their like minded groups. The Wahhabis have destroyed and flattened the graves (without a trace) of all family members of Prophet Mohammad(صلى الله عليه و آله وسلم) Sahabah (رضئ اللھ تعالی عنہم اجمعین ), Imams and Awliya Allah. There were hundreds of thousands pious graves of Sahabah in Arabian peninsula. Now, there is none available.
There is no Hadith or Quranic Verse which saysthat the Graves of the family members of Prophet Mohammad (صلى الله عليه و آله وسلم), Sahabah(رضئ اللھ تعالی عنہم اجمعین ) should be destroyed and flattened to the ground without a trace.

(3) It is in Hadith - Narrated by Abu Dawood and al-Bayhaqi in al-Kubra (3:412) with fair chains. Ibn Hajar, Talkhis al-Habir (2:134) andIbn al-Mulaqqin, Tuhfat al-Muhtaj (2:29): "Prophet (صلى الله عليه و آله وسلم)asked a man (Sahabi) to place a rock on top of Ibn Maz`un's (رضئ اللہ تعالی عنہ) Grave. When he was unable to move it (as the rock was too large), Allah's Apostle (صلى الله عليه و آله وسلم) rolled up his sleeves and helped him and the whiteness of his arms was visible (to everyone). Ibn Maz`un (رضئ اللہ تعالی عنہ) was the first of the Muhajirin buried in Baqi al-Gharqad. Hadhrat Ibrahim (رضئ اللہ تعالی عنہ), the Prophet's (صلى الله عليه و آله وسلم) son, was buried next to him. (Abu Dawood, al-Bayhaqi, Ibn Hajar, Ibn al-Mulaqqin).
The above Hadith was also mentioned by Bukhari under Chapter titled 'Stalk on the top of the Grave'.
Ibn Hajar said in Fath al-Bari (3:256=1959 ed. 3:223): "Al-Bukhari narrated this Hadith with its (sound) chain in al-Tarikh al-Saghir (1:42) "


The above Hadith clearly establishes the fact that it is Sunnah to make the graves of Sahabah and Awliya Allah higher and elevated from the ground and prominent to keep them as memorials for the following generations. It is also important to visit these pious graves for Dua. If you remove these important memorials, then you will deprive the entire Ummah of the Dua of these pious souls.
 

Sedqal

Chief Minister (5k+ posts)
If a particular sect believes that there should be no Mazaarat on graves. They should spread this message in the followers and ask them to stop doing it. They have absolutely no business to force others. Similarly if someone believes that Polio drops are Jewish conspiracy they should keep their children away from it, they don't have a right to stop others.

If we only start minding our own fking business, Pakistan would benefit a lot.
 

alimohsan52

Chief Minister (5k+ posts)
This is the information I was looking for thanks for helping me out.



Building mausoleums are allowed in Islam...How will you justify all these Ahadith !!

1) It is in Hadith - Narrated Abu Bakr bin 'Aiyash (رضئ اللہ تعالی عنہ): Sufyan at-Tammar (رضئ اللہ تعالی عنہ) told me that he had seen the Grave of the Prophet (صلى الله عليه و آله وسلم)elevated and convex. (Bukhari - Book #23, Hadith #473).
All Muslims of the world know that the three pious graves inside Masjid-e-Nabawi (صلى الله عليه و آله وسلم) are elevated, considerably higher from the ground. These remain the same from the earliest times as reported in the above Hadith.


(2) It is in Hadith - Narrated Al-Qasim ibn Muhammad ibn AbuBakr(رضئ اللہ تعالی عنہ) : I said to Ummul Momineen Aisha (رضئ اللہ تعالی عنہا)! Mother, show me the Grave of the Apostle of Allah (صلى الله عليه و آله وسلم) and his two Companions (رضئ اللھ تعالی عنہم). She showed me three Graves which were neither high nor low, but were spread with soft red pebbles in an open space (in the secured room). (Abu Dawood Book #20, Hadith #3214).

The above Hadith nails the lies of Wahhabis / Salafis / Deobandis and their like minded groups. The Wahhabis have destroyed and flattened the graves (without a trace) of all family members of Prophet Mohammad(صلى الله عليه و آله وسلم) Sahabah(رضئ اللھ تعالی عنہم اجمعین ), Imams and Awliya Allah. There were hundreds of thousands pious graves of Sahabah in Arabian peninsula. Now, there is none available.
There is no Hadith or Quranic Verse which saysthat the Graves of the family members of Prophet Mohammad (صلى الله عليه و آله وسلم), Sahabah(رضئ اللھ تعالی عنہم اجمعین ) should be destroyed and flattened to the ground without a trace.

(3) It is in Hadith - Narrated by Abu Dawood and al-Bayhaqi in al-Kubra (3:412) with fair chains. Ibn Hajar, Talkhis al-Habir (2:134) andIbn al-Mulaqqin, Tuhfat al-Muhtaj (2:29): "Prophet (صلى الله عليه و آله وسلم)asked a man (Sahabi) to place a rock on top of Ibn Maz`un's (رضئ اللہ تعالی عنہ) Grave. When he was unable to move it (as the rock was too large), Allah's Apostle (صلى الله عليه و آله وسلم) rolled up his sleeves and helped him and the whiteness of his arms was visible (to everyone). Ibn Maz`un (رضئ اللہ تعالی عنہ) was the first of the Muhajirin buried in Baqi al-Gharqad. Hadhrat Ibrahim (رضئ اللہ تعالی عنہ), the Prophet's (صلى الله عليه و آله وسلم) son, was buried next to him. (Abu Dawood, al-Bayhaqi, Ibn Hajar, Ibn al-Mulaqqin).
The above Hadith was also mentioned by Bukhari under Chapter titled 'Stalk on the top of the Grave'.
Ibn Hajar said in Fath al-Bari (3:256=1959 ed. 3:223): "Al-Bukhari narrated this Hadith with its (sound) chain in al-Tarikh al-Saghir (1:42) "


The above Hadith clearly establishes the fact that it is Sunnah to make the graves of Sahabah and Awliya Allah higher and elevated from the ground and prominent to keep them as memorials for the following generations. It is also important to visit these pious graves for Dua. If you remove these important memorials, then you will deprive the entire Ummah of the Dua of these pious souls.
 

alimohsan52

Chief Minister (5k+ posts)
If a particular sect believes that there should be no Mazaarat on graves. They should spread this message in the followers and ask them to stop doing it. They have absolutely no business to force others. Similarly if someone believes that Polio drops are Jewish conspiracy they should keep their children away from it, they don't have a right to stop others.

If we only start minding our own fking business, Pakistan would benefit a lot.


Unfortunately these people who are forcing their religious views on others, are concealing their true intentions! Their true intention is to impose a Taliban state on us.
 

modern.fakir

Chief Minister (5k+ posts)
Here is the Epitomy ....Quranic Proof of Building Mausoleums over Pious Peoples Graves :


It is in Quran - وَكَذَ*ٰلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ ۖ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيَانًا ۖ رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ ۚ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا [Meaning - Thus did We make their case (As haab-e-Kahaf - Companions of the Cave) known to the people, that they might know that the promise of Allah ( سبحانہ و تعا لی) is true, and that there can be no doubt about the Hour of Judgment. Behold, they (the people) dispute among themselves as to their affair. (Some) said, "Construct a building over them". Their Lord knows best about them (the companions of the cave). Those who prevailed over their affair said, "Let us surely build a mosque over them."] (Al-Kahaf - 21).

The above Quranic verse confirms the fact that even mosques can be build over the pious graves of Awliya Allah. The graves will be on a side and the Masjid can be used for congregational prayers of Muslims. Masjid-e-Nabawi ( صلى الله عليه و آله وسلم ) is the great example in this context. As a matter of fact every Mazaar of Awliya Allah in the world has a mosque adjacent or attached with it.

It is in "Fatawa Shaami", Vol. 1: "If the deceased is from amongst the Masha'aikh (Great Predecessors), Ulema (Islamic Scholars) and Sayeds (descendants of the Holy Prophet - صلى الله عليه و آله وسلم ) then to erect a Mausoleum upon their graves is desirable."

Salaf and Khalf who built grills, domes and structures, mosques over the graves of prominent personalities of Islam were absolutely right in their actions because they wanted to keep the memorials of these personalities intact for the following generations of Muslims (till the day of resurrection) so that they can visit these places and benefit from tabarruk and tawassul.
 

such bolo

Chief Minister (5k+ posts)
Dude, will you quit applying ahadith meant for the KUFAR on MUslims please !! here read this ..

Some people quote a Hadith
of the Prophet Mohammad
(صلى الله عليه و آله وسلم) in which he ordered Ali(رضئ اللہ تعالی عنہ) to "go and destroy every over-sized grave." This Hadith is in the Sahihayn, Sunan, and Musnad with various wordings.

Abu'l-Hayyaj al-Asadi told that 'Ali (b. Abu Talib) said to him: Should I not send you on the same mission as Allah's Messenger (may peace be upon him) sent me? Do not leave an image without obliterating it, or a high grave without levelling It. This hadith has been reported by Habib with the same chain of transmitters and he said: (Do not leave) a picture without obliterating it.

The above Hadith is misinterpreted by certain sects. There is no exception to this Hadith; the sects have misinterpreted the entire Quran and Ahadith books. We have cautioned Muslims, time and again, in our articles that one should learn Islam in the company of an authentic Shaikh of Ihsan. We should not read Quran and Ahadith independently and deduce rules based on our limited understanding. If we do that, there is a strong possibility that we misunderstand the meanings and go astray.


Imam Sufyan al-Thawri rightly said: "(the wordings of) this Hadith may misguide people except those who possess (Sahi) understanding (of Islam)."


Therefore, the correct understanding of the Hadith is, Prophet (صلى الله عليه و آله وسلم) asked Ali (رضئ اللہ تعالی عنہ) to destroy all graves of non-believers (pagans) which were high on the ground. This correct understanding is based on the following Hadith of Prophet Mohammad(صلى الله عليه و آله وسلم).

Building mausoleums are allowed in Islam...How will you justify all these Ahadith !!

1) It is in Hadith - Narrated Abu Bakr bin 'Aiyash (رضئ اللہ تعالی عنہ): Sufyan at-Tammar (رضئ اللہ تعالی عنہ) told me that he had seen the Grave of the Prophet (صلى الله عليه و آله وسلم)elevated and convex. (Bukhari - Book #23, Hadith #473).
All Muslims of the world know that the three pious graves inside Masjid-e-Nabawi (صلى الله عليه و آله وسلم) are elevated, considerably higher from the ground. These remain the same from the earliest times as reported in the above Hadith.


(2) It is in Hadith - Narrated Al-Qasim ibn Muhammad ibn AbuBakr(رضئ اللہ تعالی عنہ) : I said to Ummul Momineen Aisha (رضئ اللہ تعالی عنہا)! Mother, show me the Grave of the Apostle of Allah (صلى الله عليه و آله وسلم) and his two Companions (رضئ اللھ تعالی عنہم). She showed me three Graves which were neither high nor low, but were spread with soft red pebbles in an open space (in the secured room). (Abu Dawood Book #20, Hadith #3214).

The above Hadith nails the lies of Wahhabis / Salafis / Deobandis and their like minded groups. The Wahhabis have destroyed and flattened the graves (without a trace) of all family members of Prophet Mohammad(صلى الله عليه و آله وسلم) Sahabah(رضئ اللھ تعالی عنہم اجمعین ), Imams and Awliya Allah. There were hundreds of thousands pious graves of Sahabah in Arabian peninsula. Now, there is none available.
There is no Hadith or Quranic Verse which saysthat the Graves of the family members of Prophet Mohammad (صلى الله عليه و آله وسلم), Sahabah(رضئ اللھ تعالی عنہم اجمعین ) should be destroyed and flattened to the ground without a trace.

(3) It is in Hadith - Narrated by Abu Dawood and al-Bayhaqi in al-Kubra (3:412) with fair chains. Ibn Hajar, Talkhis al-Habir (2:134) andIbn al-Mulaqqin, Tuhfat al-Muhtaj (2:29): "Prophet (صلى الله عليه و آله وسلم)asked a man (Sahabi) to place a rock on top of Ibn Maz`un's (رضئ اللہ تعالی عنہ) Grave. When he was unable to move it (as the rock was too large), Allah's Apostle (صلى الله عليه و آله وسلم) rolled up his sleeves and helped him and the whiteness of his arms was visible (to everyone). Ibn Maz`un (رضئ اللہ تعالی عنہ) was the first of the Muhajirin buried in Baqi al-Gharqad. Hadhrat Ibrahim (رضئ اللہ تعالی عنہ), the Prophet's (صلى الله عليه و آله وسلم) son, was buried next to him. (Abu Dawood, al-Bayhaqi, Ibn Hajar, Ibn al-Mulaqqin).
The above Hadith was also mentioned by Bukhari under Chapter titled 'Stalk on the top of the Grave'.
Ibn Hajar said in Fath al-Bari (3:256=1959 ed. 3:223): "Al-Bukhari narrated this Hadith with its (sound) chain in al-Tarikh al-Saghir (1:42) "


The above Hadith clearly establishes the fact that it is Sunnah to make the graves of Sahabah and Awliya Allah higher and elevated from the ground and prominent to keep them as memorials for the following generations. It is also important to visit these pious graves for Dua. If you remove these important memorials, then you will deprive the entire Ummah of the Dua of these pious souls.

کل ایک سفر پر روانگی ہے
انشاءللہ
١٥ دن بعد واپسی ہے....واپس آ کر ضرور آپکی پوسٹ کا صحیح احادیث کی روشنی میں جواب دونگا
اور ثابت کرونگا کے احادیث کو غلط پیش میں کر رہا ہوں یا آپ
انشاءللہ

وسلام

Till then....Allah Hafiz
 

modern.fakir

Chief Minister (5k+ posts)
وكذلك أعثرنا عليهم ليعلموا أن وعد الله حق وأن الساعة لا ريب فيها إذ يتنازعون بينهم أمرهم فقالوا ابنوا عليهم بنيانا ربهم أعلم بهم قال الذين غلبوا على أمرهم لنتخذن عليهم مسجدا مطلب [- - یہ قرآن مجید میں ہے کہ اس طرح ہم نے ان کے کیس نے ( جیسا کہ Ashaab-E-Kahaf - غار صحابہ) لوگ، کہ اللہ کا وعدہ (سبحانہ و تعا لی) سچ ہے، اور یہ کہ قیامت کے وقت کے بارے میں کوئی شک نہیں ہو سکتا ہے، ان کو بھی معلوم ہو سکتا ہے کے طور پر جانا جاتا دیکھو، آپس میں ان کے معاملہ پر تنازعہ وہ (لوگوں کو). (کچھ) نے کہا کہ، انہوں نے کہا کہ ان پر ایک عمارت کی تعمیر "ہے. ان کا رب ان (غار کے صحابہ) کے بارے میں سب سے بہتر جانتے ہیں. وہ لوگ جو ان کے معاملہ پر غالب نے کہا کہ "ہم یقینا ان پر ایک مسجد کی تعمیر کے."] (امام Kahaf - 21).

مندرجہ بالا قرآنی آیت کی حقیقت یہ ہے کہ یہاں تک کہ اولیاء اللہ کے نیک قبروں پر مساجد تعمیر کر سکتے ہیں کر رہے ہیں. قبروں میں دفن کر ایک طرف ہو اور مسجد مسلمانوں کی اجتماعی نماز کے لئے استعمال کیا جا سکتا ہے. مسجد Nabawi (صلى الله عليه و آله وسلم) اس سلسلے میں عظیم مثال ہے. حقیقت تو یہ ہے کے طور پر دنیا میں اولیاء اللہ کے ہر Mazaar ایک مسجد سے ملحق یا اس کے ساتھ منسلک ہے.

یہ میں "فتاوی Shaami" ہے، والیوم. 1: "اگر ميت Masha'aikh (عظیم پچھلے)، علماء (اسلامی علماء) اور Sayeds کے درمیان سے ہے (حضور نبی صلی اللہ علیہ وسلم کے خاندان میں - صلى الله عليه و آله وسلم) تو اپنی قبروں وسلم مزار کھڑا کرنا ضروری ہے. "

سلف رحمہ اللہ اور Khalf جو اسلام کی ممتاز شخصیات کی قبروں پر grills، گمبد اور ڈھانچے، مساجد کی تعمیر ان کے اعمال میں بالکل درست تھے کیونکہ وہ مسلمانوں کی مندرجہ ذیل کی نسلوں کے لئے ان شخصیات کا یادگار برقرار رکھنے کے لئے (قیامت کے دن تک) چاہتے تھے تاکہ وہ ان جگہوں کا دورہ اور tabarruk اور tawassul سے فائدہ اٹھا سکتے ہیں.
 

modern.fakir

Chief Minister (5k+ posts)
Sure brother ...Salam !


کل ایک سفر پر روانگی ہے
انشاءللہ
١٥ دن بعد واپسی ہے....واپس آ کر ضرور آپکی پوسٹ کا صحیح احادیث کی روشنی میں جواب دونگا
اور ثابت کرونگا کے احادیث کو غلط پیش میں کر رہا ہوں یا آپ
انشاءللہ

وسلام

Till then....Allah Hafiz
 

modern.fakir

Chief Minister (5k+ posts)
No one can dare tear down anything ...Inshallah the Mizaar is there and no one has the authority to tear down any mazars ANYWHERE in the world Let alone Pakistan ...a country that was made by the hard work of Auliya Allah swt !:)

Allah u Akbar !

Ya RasullAllah pbuh !

Ya Ali ra

Ya Ghousia ! ra

(bigsmile)(bigsmile)
 

Back
Top