Shaheed Cahudhry Aslam 's father gets emotional while talking to media - 10th Jan 2014

kakajee

Minister (2k+ posts)
Re: Shaheed Cahudhry Aslam 's father gets emotional while talking to media

Chalo bhai Media walon ki to chandi ho gayi hai ab 5 dinon tak.

I read sowmwhere JEW is disclsoing the comlete horrific reports of postmartem since morning throwing more salt and spices in the wounds of already grieved family.
 

zeshaan

Chief Minister (5k+ posts)
Allah knows who is shaheed and who is not .

Tamghoon ki fikar lagi hui hay kuch logoon ko,
kia aisay muaamalay ALLAH par nahin choray ja saktay?
Ham konn hotay hain faisala karnay walay?
 

Bangash

Chief Minister (5k+ posts)
it is not allowed to call someone Shaheed
Allah knows who is shaheed and who is not


اللہ وہی دیتا ہے جس کی خواہش ہو صرف مقصد اس کے الگ الگ ہیں- یہ تو حقیقت ہے کہ اپنا فرض نبھانے والے بھی شید ہوتے ہیں- لیکن کس کے لئے یہ الگ بات ہے- اللہ کے لئے شہادت ہو یا قوم اور ملک کے لئے وہ لمبی بحث ہے- اسی طرح شید ہونے کے لئے بہانے بھی بہت ہیں جو اس دنیا میں بن جاتے ہیں جیسے ایک شیر کو بکتر بند کی کمی سے شہادت نصیب ہو یا ایک بندی کو جعلی مقابلے میں شہادت نصیب ہو
اس دنیا کی یہ حقیقت ہے کہ اس شہید کو بھی بڑا تمغہ ملے گا اور دل کی مرادیں بچوں کو باہر بھیجنے کا رکھتا تھا وہ بھی پوری ہو جائیں گی

علامہ اقبال اس کے مطلق کہتا ہے کہ فرق صرف یہ ہے

ناچیز جہان مہ و پرویں ترے آگے
وہ عالم مجبور ہے ، تو عالم آزاد
 

coolhaider

Minister (2k+ posts)
it is not allowed to call someone Shaheed
Allah knows who is shaheed and who is not

yani hum kisi ko bhi shaheed nahi keh sakte na pak army kay jawano ko nauzbillah na Sahaba aur Ehle Bait ko ?
becoz we dnt know whois shaheed and whois not ALLAH knows only ??? what a rubbish comment never follow
molvies blindly they will take you to the hell along with them only follow the wali like mufti mumtaz and ashfaq ahmed
JazakALLAH
 

such bolo

Chief Minister (5k+ posts)
Disagree boss chd aslam is a shaheed kisi say zati dushmani nahi thi duty par tha ..



اللہ وہی دیتا ہے جس کی خواہش ہو صرف مقصد اس کے الگ الگ ہیں- یہ تو حقیقت ہے کہ اپنا فرض نبھانے والے بھی شید ہوتے ہیں- لیکن کس کے لئے یہ الگ بات ہے- اللہ کے لئے شہادت ہو یا قوم اور ملک کے لئے وہ لمبی بحث ہے- اسی طرح شید ہونے کے لئے بہانے بھی بہت ہیں جو اس دنیا میں بن جاتے ہیں جیسے ایک شیر کو بکتر بند کی کمی سے شہادت نصیب ہو یا ایک بندی کو جعلی مقابلے میں شہادت نصیب ہو
اس دنیا کی یہ حقیقت ہے کہ اس شہید کو بھی بڑا تمغہ ملے گا اور دل کی مرادیں بچوں کو باہر بھیجنے کا رکھتا تھا وہ بھی پوری ہو جائیں گی

علامہ اقبال اس کے مطلق کہتا ہے کہ فرق صرف یہ ہے

ناچیز جہان مہ و پرویں ترے آگے
وہ عالم مجبور ہے ، تو عالم آزاد

yani hum kisi ko bhi shaheed nahi keh sakte na pak army kay jawano ko nauzbillah na Sahaba aur Ehle Bait ko ?
becoz we dnt know whois shaheed and whois not ALLAH knows only ??? what a rubbish comment never follow
molvies blindly they will take you to the hell along with them only follow the wali like mufti mumtaz and ashfaq ahmed
JazakALLAH

یہ بات منور حسن کو پتہ ہے ؟


نیتوں کا حال اللہ جانتا ہے...اور قیامت والے دن فیصلہ نیتوں پر ہوگا
اس لئے میرا کمنٹ چودھری اسلم کے خلاف نہیں..بلکہ صرف وضاحت کے لئے ہے که ہم نہیں جانتے کون شہید کے درجے پر پنہچا اور کون نہیں...یہ بات عام افراد کے لئے ہے..ہاں ہم دعا کرسکتے ہیں کہ اللہ مرحوم کی مغفرت فرماۓ اور شہادت کا درجہ عطا فرماۓ

باقی صحابہ کرم رضوان اللہ علیھم اجمعین اور اہل بیت کرام کا شرف اور فضیلت یہی ہے که اللہ انسے راضی ہوچکا اور اسکا اعلان اللہ نے قرآن میں کردیااس لئے انکے لئے کہنا که وہ شہید ہووے عین اللہ کی رضامندی کا اقرار ہے

حضرت ابو ہریرہؓ راوی ہیں کہ نبی صلی اللہ علیہ وسم نے فرمایا

قیامت کے دن سب سے پہلا شخص جس کے خلاف عدالتِ خداوندی کی طرف سے فیصلہ دیا جائے گا،
ایک ایساآدمی ہو گا جسے شہید کیا گیا ہو گا۔ اللہ تعالیٰ اس سے اپنی عطا کردہ نعمتوں کا اقرار کروانے کے بعد پوچھے گا کہ تو نے ان نعمتوں سے کیا کام لیا؟ وہ کہے گا کہ میں نے تیری راہ میں جہاد کیا یہاں تک کہ میں شہید کر دیا گیا۔اﷲ تعالیٰ فرمائے گا تو جھوٹ کہتا ہےتو نے جہاد میں حصہ اس لیے لیا تھا کہ تیری بہادری کے چرچے ہوں سو تیری بہادری کے چرچے ہو لئے۔ پھر اُس کے لیے حکمِ خداوندی ہو گا اور وہ اوندھے منہ گھسیٹ کے جہنم میں ڈال دیا جائے گا۔

ہ(مسلم)ہ

کیا حدیث رسول صلی اللہ علیہ وسلّم سے میرے موقف کی تائید نہیں ہوتی؟؟
 
Last edited:

sadani

Minister (2k+ posts)


کیا حدیث رسول صلی اللہ علیہ وسلّم سے میرے موقف کی تائید نہیں ہوتی؟؟

There is no hadith that prevent muslims of using word Shaheed . Is there any hadith which EXPLICITLY saying that we should not use word shaheed ??? yes your interpretation of this hadith can be different but there is no explicit ORDER preventing us from using this word.
 

Bangash

Chief Minister (5k+ posts)


نیتوں کا حال اللہ جانتا ہے...اور قیامت والے دن فیصلہ نیتوں پر ہوگا
اس لئے میرا کمنٹ چودھری اسلم کے خلاف نہیں..بلکہ صرف وضاحت کے لئے ہے که ہم نہیں جانتے کون شہید کے درجے پر پنہچا اور کون نہیں...یہ بات عام افراد کے لئے ہے..ہاں ہم دعا کرسکتے ہیں کہ اللہ مرجوم کی مغفرت فرماۓ اور شہادت کا درجہ عطا فرماۓ

باقی صحابہ کرم رضوان اللہ علیھم اجمعین اور اہل بیت کرام کا شرف اور فضیلت یہی ہے که اللہ انسے راضی ہوچکا اور اسکا اعلان اللہ نے قرآن میں کردیااس لئے انکے لئے کہنا که وہ شہید ہووے عین اللہ کی رضامندی کا اقرار ہے

حضرت ابو ہریرہؓ راوی ہیں کہ نبی صلی اللہ علیہ وسم نے فرمایا

قیامت کے دن سب سے پہلا شخص جس کے خلاف عدالتِ خداوندی کی طرف سے فیصلہ دیا جائے گا،
ایک ایساآدمی ہو گا جسے شہید کیا گیا ہو گا۔ اللہ تعالیٰ اس سے اپنی عطا کردہ نعمتوں کا اقرار کروانے کے بعد پوچھے گا کہ تو نے ان نعمتوں سے کیا کام لیا؟ وہ کہے گا کہ میں نے تیری راہ میں جہاد کیا یہاں تک کہ میں شہید کر دیا گیا۔اﷲ تعالیٰ فرمائے گا تو جھوٹ کہتا ہےتو نے جہاد میں حصہ اس لیے لیا تھا کہ تیری بہادری کے چرچے ہوں سو تیری بہادری کے چرچے ہو لئے۔ پھر اُس کے لیے حکمِ خداوندی ہو گا اور وہ اوندھے منہ گھسیٹ کے جہنم میں ڈال دیا جائے گا۔

ہ(مسلم)ہ

کیا حدیث رسول صلی اللہ علیہ وسلّم سے میرے موقف کی تائید نہیں ہوتی؟؟


اپ اشعار کو سمجھنا نہیں جانتے اپنے لئے درد سر بنا رہے ہیں- یہ فیصلے ہم نہیں کرتے اللہ نے سب کچھ سکھایا ہے- اس میں کوئی تضاد نہیں جو قران احادیث میں اپ بتا رہے ہیں- ان مسائل کا آغاز کہاں سے ہوتا ہے وہ آپکو مجھے سب کو علم ہے اسکے بارے میں : علامہ اقبال کو پڑھ لیں


مرگ خودی​


خودی کی موت سے مغرب کا اندروں بے نور​
خودی کی موت سے مشرق ہے مبتلائے جذام​

خودی کی موت سے روح عرب ہے بے تب و تاب​
بدن عراق و عجم کا ہے بے عروق و عظام​

خودی کی موت سے ہندی شکستہ بالوں پر​
قفس ہوا ہے حلال اور آشيانہ حرام​

خودی کی موت سے پیر حرم ہوا مجبور​
کہ بیچ کھائے مسلماں کا جام ہ احرام​
 

such bolo

Chief Minister (5k+ posts)
There is no hadith that prevent muslims of using word Shaheed . Is there any hadith which EXPLICITLY saying that we should not use word shaheed ??? yes your interpretation of this hadith can be different but there is no explicit ORDER preventing us from using this word.


اپ اشعار کو سمجھنا نہیں جانتے اپنے لئے درد سر بنا رہے ہیں- یہ فیصلے ہم نہیں کرتے اللہ نے سب کچھ سکھایا ہے- اس میں کوئی تضاد نہیں جو قران احادیث میں اپ بتا رہے ہیں- ان مسائل کا آغاز کہاں سے ہوتا ہے وہ آپکو مجھے سب کو علم ہے اسکے بارے میں : علامہ اقبال کو پڑھ لیں


مرگ خودی​


خودی کی موت سے مغرب کا اندروں بے نور​
خودی کی موت سے مشرق ہے مبتلائے جذام​

خودی کی موت سے روح عرب ہے بے تب و تاب​
بدن عراق و عجم کا ہے بے عروق و عظام​

خودی کی موت سے ہندی شکستہ بالوں پر​
قفس ہوا ہے حلال اور آشيانہ حرام​

خودی کی موت سے پیر حرم ہوا مجبور​
کہ بیچ کھائے مسلماں کا جام ہ احرام​

I do respect your comments and your understanding

what I wanted to say I have said

Rest everyone is free to have his own understanding

wassalam
 

sadani

Minister (2k+ posts)
second , if we dont know about a person qualified for shahadat or not even than there is no harm in calling him as shaheed.

Prophet s.a.w. offered funeral prayer for munafiq Abdullah bin ubayi even knowing that he was a munafiq but since it will be decided finally in hereafter so he offered the prayer..... so for those things in which result is not known till qayamat we can do few good things , like calling someone shaheed. :)
 

such bolo

Chief Minister (5k+ posts)
second , if we dont know about a person qualified for shahadat or not even than there is no harm in calling him as shaheed.

Prophet s.a.w. offered funeral prayer for munafiq Abdullah bin ubayi even knowing that he was a munafiq but since it will be decided finally in hereafter so he offered the prayer..... so for those things in which result is not known till qayamat we can do few good things , like calling someone shaheed. :)

آپ نے حدیث پیش کی اس ئے وضاحت کی اجازت چاہونگا

نماز جنازہ دعا ہی ہے
دعا اور دعوی دو الگ چیزیں ہیں
میرا کہنا ہے که ہم نہیں جانتے که کون شہید ہے اور کون نہیں ہاں دعا کرنی چاہیے که اللہ شہادت کا مرتبہ نصیب کرے

واللہ اعلم
 

ZenoInTheZoo

Minister (2k+ posts)
second , if we dont know about a person qualified for shahadat or not even than there is no harm in calling him as shaheed.

Prophet s.a.w. offered funeral prayer for munafiq Abdullah bin ubayi even knowing that he was a munafiq but since it will be decided finally in hereafter so he offered the prayer..... so for those things in which result is not known till qayamat we can do few good things , like calling someone shaheed. :)

Can u please give an authentic reference for the highlighted info?
 

sadani

Minister (2k+ posts)
Can u please give an authentic reference for the highlighted info?

[h=3]Hadith 2:359 ( Sahih Bukhari )[/h]Narrated Ibn 'Umar:
When 'Abdullah bin Ubai (the chief of hypocrites) died, his son came to the Prophet and said, "O Allah's Apostle! Please give me your shirt to shroud him in it, offer his funeral prayer and ask for Allah's forgiveness for him." So Allah's Apostle (p.b.u.h) gave his shirt to him and said, "Inform me (When the funeral is ready) so that I may offer the funeral prayer." So, he informed him and when the Prophet intended to offer the funeral prayer, 'Umar took hold of his hand and said, "Has Allah not forbidden you to offer the funeral prayer for the hypocrites? The Prophet said, "I have been given the choice for Allah says: '(It does not avail) Whether you (O Muhammad) ask forgiveness for them (hypocrites), or do not ask for forgiveness for them. Even though you ask for their forgiveness seventy times, Allah will not forgive them. (9.80)" So the Prophet offered the funeral prayer and on that the revelation came: "And never (O Muhammad) pray (funeral prayer) for any of them (i.e. hypocrites) that dies." (9. 84)

Ref : http://www.sacred-texts.com/isl/bukhari/bh2/bh2_360.htm
 

ZenoInTheZoo

Minister (2k+ posts)
second , if we dont know about a person qualified for shahadat or not even than there is no harm in calling him as shaheed.

Prophet s.a.w. offered funeral prayer for munafiq Abdullah bin ubayi even knowing that he was a munafiq but since it will be decided finally in hereafter so he offered the prayer..... so for those things in which result is not known till qayamat we can do few good things , like calling someone shaheed. :)


آپ نے حدیث پیش کی اس ئے وضاحت کی اجازت چاہونگا

نماز جنازہ دعا ہی ہے
دعا اور دعوی دو الگ چیزیں ہیں
میرا کہنا ہے که ہم نہیں جانتے که کون شہید ہے اور کون نہیں ہاں دعا کرنی چاہیے که اللہ شہادت کا مرتبہ نصیب کرے

واللہ اعلم

Isn't another consequence of this even/info (Ubayie's funeral prayer) is that we should remove all demeaning and berating references to him in our Islamic literature for whom the Prophet of Allah (PBUH) prayed?
 

ZenoInTheZoo

Minister (2k+ posts)
Hadith 2:359 ( Sahih Bukhari )

Narrated Ibn 'Umar:
When 'Abdullah bin Ubai (the chief of hypocrites) died, his son came to the Prophet and said, "O Allah's Apostle! Please give me your shirt to shroud him in it, offer his funeral prayer and ask for Allah's forgiveness for him." So Allah's Apostle (p.b.u.h) gave his shirt to him and said, "Inform me (When the funeral is ready) so that I may offer the funeral prayer." So, he informed him and when the Prophet intended to offer the funeral prayer, 'Umar took hold of his hand and said, "Has Allah not forbidden you to offer the funeral prayer for the hypocrites? The Prophet said, "I have been given the choice for Allah says: '(It does not avail) Whether you (O Muhammad) ask forgiveness for them (hypocrites), or do not ask for forgiveness for them. Even though you ask for their forgiveness seventy times, Allah will not forgive them. (9.80)" So the Prophet offered the funeral prayer and on that the revelation came: "And never (O Muhammad) pray (funeral prayer) for any of them (i.e. hypocrites) that dies." (9. 84)

Ref : http://www.sacred-texts.com/isl/bukhari/bh2/bh2_360.htm

Thanks a lot!

For a rational mind, it is complicated, isn't it?
 

ZenoInTheZoo

Minister (2k+ posts)

آپ نے حدیث پیش کی اس ئے وضاحت کی اجازت چاہونگا

نماز جنازہ دعا ہی ہے
دعا اور دعوی دو الگ چیزیں ہیں
میرا کہنا ہے که ہم نہیں جانتے که کون شہید ہے اور کون نہیں ہاں دعا کرنی چاہیے که اللہ شہادت کا مرتبہ نصیب کرے

واللہ اعلم

Hadith 2:359 ( Sahih Bukhari )

Narrated Ibn 'Umar:
When 'Abdullah bin Ubai (the chief of hypocrites) died, his son came to the Prophet and said, "O Allah's Apostle! Please give me your shirt to shroud him in it, offer his funeral prayer and ask for Allah's forgiveness for him." So Allah's Apostle (p.b.u.h) gave his shirt to him and said, "Inform me (When the funeral is ready) so that I may offer the funeral prayer." So, he informed him and when the Prophet intended to offer the funeral prayer, 'Umar took hold of his hand and said, "Has Allah not forbidden you to offer the funeral prayer for the hypocrites? The Prophet said, "I have been given the choice for Allah says: '(It does not avail) Whether you (O Muhammad) ask forgiveness for them (hypocrites), or do not ask for forgiveness for them. Even though you ask for their forgiveness seventy times, Allah will not forgive them. (9.80)" So the Prophet offered the funeral prayer and on that the revelation came: "And never (O Muhammad) pray (funeral prayer) for any of them (i.e. hypocrites) that dies." (9. 84)

Ref : http://www.sacred-texts.com/isl/bukhari/bh2/bh2_360.htm

Thru above Hadees, I got answer to my post # 17. No need to reply now. Thanks
 

sadani

Minister (2k+ posts)
Isn't another consequence of this even/info (Ubayie's funeral prayer) is that we should remove all demeaning and berating references to him in our Islamic literature for whom the Prophet of Allah (PBUH) prayed?

Your answer is in following hadith,

Narrated Umar bin Al-Khattab: When 'Abdullah bin Ubai bin Salul died, Allah's Apostle was called in order to offer the funeral prayer for him. When Allah's Apostle got up (to offer the prayer) I jumped towards him and said, "O Allah's Apostle! Do you offer the prayer for Ibn Ubai although he said so-and-so on such-and-such-a day?" I went on mentioning his sayings. Allah's Apostle smiled and said, "Keep away from me, O 'Umar!" But when I spoke too much to him, he said, "I have been given the choice, and I have chosen (this) ; and if I knew that if I asked forgiveness for him more than seventy times, he would be for given, I would ask it for more times than that." So Allah's Apostle offered the funeral prayer for him and then left, but he did not stay long before the two Verses of Surat-Bara'a were revealed, i.e.:-- 'And never (O Muhammad) pray for anyone of them that dies.... and died in a state of rebellion.' (9.84) Later I was astonished at my daring to speak like that to Allah's Apostle and Allah and His Apostle know best.
 

Back
Top