End of Shia-Sunni dispute, Let's be united

Status
Not open for further replies.

Citizen X

President (40k+ posts)
I used to think the same as you. But then I studied shism and understood why these things are important to them when they have nothing to do with the practice of islam. Even if there was a fight or some wrong person became khalifa, it doesnt mean he became murtad or his hadith cannot be taken.

The core shia belief is that Ahle bait are masoomeen. They cannot do anything wrong. However, there is no quranic verse of hadith to support this claim. Once you remove this claim, then everything falls into place. But if you hold this belief then naturally you will find that everyone else is wrong. Anybody who 'wronged' ahle bait must be a murtad according to shias because ahle bait are masoomen.

No I understand all their beliefs ( well not really everyday I read something on this forum that leaves me gobsmacked ) lets say their core beliefs about the Ahle bayt, Ali, the Imam etc etc

But what I don't understand how its crept into the core belief system. How and And everything regarding it. Didn't you just read by the reply by Pilot2020 that all my good deeds will be wasted ll my zakat, prayers, hajj etc etc if I don't believe in this Fadak situation.

To him his entire akhira depends on it while to me its not even very significant. And to be really honest. The first time I even heard or maybe paid any attention to this fandak thing was here on this forum. Because that it did not even exist for me!

So one of us is on a very deviated path here, where in once case its a matter of eternal damnation while for the other he doesn't even know it exists!
 

Pilot2020

Voter (50+ posts)
ازواج مطہرات کے پاس جو حجرے تھے، وہ بطور میراث ان کو نہیں ملے تھے بلکہ رسول پاکﷺ نے اپنی حیات مبارکہ میں ہر زوجہ کو ایک ایک حجرہ بنوا کر ان کے قبضہ میں دے دیا تھا اور ازواج نے رسول پاکﷺ کی حیات میں ان پر قبضہ بھی کرلیا تھا اور ہبہ مع قبضہ موجب ملکیت ہے جیسا کہ حضرت سیدہ فاطمہ رضی اﷲ عنہا اور حضرت اسامہ رضی اﷲ عنہ کو بھی حضورﷺ نے اس قسم کے گھر بنواکر ان کی تحویل میں دے دیئے تھے اور ازواج مطہرات اور یہ لوگ ان گھروں کے مالک تھے لہذا یہ حجرے ازواج کو میراث نہیں ملے تھے بلکہ یہ تو ان کی ملکیت تھے اور اس پر دلیل یہ ہے کہ شیعہ سنی کا اس پر اتفاق ہے کہ جب امام حسن رضی اﷲ عنہ کی وفات نزدیک آئی تو آپ نے حضرت عائشہ رضی اﷲ عنہا سے ان کے حجرہ میں دفن کئے جانے کی اجازت مانگی تھی۔ اگر یہ حجرہ حضرت عائشہ رضی اﷲ عنہا کی ملکیت نہ ہوتا تو اجازت مانگنے کی کیا ضرورت تھی؟
قرآن مجید سے بھی اس کا ثبوت ملتا ہے کہ یہ حجرے ازواجِ مطہرات کی ملکیت تھے۔ نیز یہ بھی ثابت ہوتا ہے کہ یہ حجرے خود حضورﷺ نے اپنی حیات میں ازواج کی ملکیت میں دے دیئے تھے۔
القرآن: وقرن فی بیوتکن ترجمہ: اے رسول کی بیبیو! اپنے گھروں میں رہو (سورۂ احزاب، آیت 33، پارہ 22)

اگر یہ حجرے ازواج کی ملکیت نہ ہوتے تو پھر قرن فی بیوت الرسول (رسول کے گھروں میں قرار پکڑو) ہونا چاہئے تھا ِپس اس سے ثابت ہوا کہ حجرے ازواج مطہرات کی ملکیت تھے اور میراث میں ان کو نہیں ملے تھے
اس تھریڈ کی تیسری ویڈیو دیکھیں آپکی ہر غلط فہمی دور ہو جائے گی
 

Pilot2020

Voter (50+ posts)
..... The core shia belief is that Ahle bait are masoomeen. They cannot do anything wrong. ....
کیا آپ حضرت علی، سیدہ فاطمہ اور حسنین علیہم السلام کو اہلبیت مانتے ہیں؟
 

Slider

Voter (50+ posts)
I do not know much or anything ,, but common sense and , they say hindsight is 20/20 ,, if I visualize myself in this shoes or that shoes , does Executive of any State not have the power to 'give' any state property to anyone ? Say for school, hospital , family of Nishan E Haider recipient etc etc , What or Who would object if any given Caliph would have said 'Bibi technically this property is not yours but I know your mother was billionaire and Mohammad (pbuh) did not spend all that money in Vegas , and your family got all the real-state in jannat that we all wish to get a marla or two , one fadak kia I will give 1000 fadaks ......' ,
If anyone believes none other than prophets are mahsooms , on one hand, but then defend ALL actions of 124000 non-prophets , does it make any sense to anyone ?
 

London Bridge

Senator (1k+ posts)
سوال نمبر:5690
السلام علیکم مفتی صاحب! کیا بیٹی باپ کی جائیداد یا ترکہ سے حصہ نہیں مانگ سکتی؟ کیا حصہ مانگنے سے وہ گنہگار ہوگی؟


لِّلرِّجَالِ نَصيِبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ
مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيبًا مَّفْرُوضًاO

’’ماں باپ اور رشتے داروں کے ترکے میں خواہ وہ تھوڑا ہو یا زیادہ لڑکوں کا حصہ ہے اور ماں باپ اور رشتے داروں کے ترکے میں خواہ وہ تھوڑا ہو یا زیادہ لڑکیوں کا بھی حصہ ہے اور یہ حصے خدا کی طرف سے مقررہ ہیں۔‘‘

النساء، 4: 7
یعنی اُصولی طور پر لڑکا اور لڑکی دونوں وراثت میں اپنا اپنا مقررہ حصہ لینے کے حقدار ہیں اور کوئی شخص انہیں ان کے اس حق سے محروم نہیں کرسکتا۔

قرآن حکیم نے اولاد کے حق وراثت کا تعین کرتے ہوئے بھی خواتین کا حق وراثت بالتفصیل بیان کیا ہے:
Fatwa-Online_Logo.png


 

London Bridge

Senator (1k+ posts)
حضرت زکریا علیہ السلام کی دعا قرآن مجید میں مذکور ہے :-
قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شيبا وَلَمْ أَكُن بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيّاً (٤) وَإِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِن وَرَائِي وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِراً فَهَبْ لِي مِن لَّدُنكَ وَلِيّاً (٥) يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيّاً (٦) يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَى لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيّاً ۔
زکریا نے کہا میرے رب میری ہڈیاں کمزورہوگئیں اور سربڑھاپے کی وجہ سے سفید ہوچکا اور اے رب میں تجھ سے دعا کرکے محروم نہیں ہوا اور میں اپنے پیچھے بھائی بندوں سے ڈرتا ہوں اور میری عورت بانجھ ہے مجھے اپنی طرف سے ایک وارث عطا کر جو میرا وارث ہو اور آل یعقوب کی جو میراث مجھے ملی ہے اس کا بھی وارث ہو اے میرے رب اسے نیک بنانا ۔اللہ تعالی نے کہا : اے زکریا ! ہم تجھے ایک لڑکے کی خوش خبری دیتے ہیں جس کا نام یحیی ہے اس سے پہلے ہم نے کسی کا یہ نام نہیں رکھا۔

درج بالا آیت کو مکرر پڑھیں ،حضرت زکریا نے اللہ سے اپنا وارث مانگا اور اللہ نے انہیں وارث بھی دیا اور اس وارث کا نام بھی خود ہی تجویز فرمایا ۔

اگر انبیاء کی میراث ہی نہیں ہوتی تو حضرت زکریا علیہ السلام نے وارث کی درخواست کیوں کی ؟
اور اگر بالفرض انہوں نے وارث کے لئے دعا مانگ بھی لی تھی تو اللہ نے انہیں یہ کہہ کر خاموش کیوں نہ کرا دیا کہ تم تونبی ہو ۔تم یہ کیا کہہ رہے ہو؟ نبی کی تومیراث ہی نہیں ہوتی ۔لہذا تمہیں وارث کی دعا ہی سرے سے نہیں مانگنی چاہیے ؟
 

London Bridge

Senator (1k+ posts)

دربار خلافت میں حضرت سیدہ فاطمة الزهراء سلام اللہ علیھا کے خطبہ سے اقتباس

فدونکھا مخطومۃ مرحومۃ نلقاک یوم حشرک ۔۔۔۔۔۔۔فنعم الحکم اللہ ۔۔۔۔۔والموعد القیامۃ وعند الساعۃ یخسر المبطلون ۔
“اب تم اپنی خلافت کو نکیل ڈال کر اس پر سوار رہو ۔اب قیامت کے دن تجھ سے ملاقات ہوگی ۔اس وقت فیصلہ کرنے والا اللہ ہوگا اور وعدہ کا مقام قیامت ہے اور قیامت کے روز باطل پرست خسارہ اٹھائیں گے ”
یابن ابی قحافۃ افی کتاب اللہ ان ترث اباک ولا ارث ابی لقد جئت شیا فریا افعلی عمد ترکتم کتاب اللہ ونبذتموہ ورآء اظھرکم ؟
الم تسمع قولہ تعالی واولوالارحام بعضھم اولی ببعض فی کتاب اللہ اخصّکم اللہ بایۃ اخرج ابی منھا ؟ ام تقولون اھلی ملّتین لایتوارثان ؟
اولست انا وابی من ملّۃ واحدۃ ؟ اانتم اعلم بخصوص القرآن وعمومہ من ابی وابن عمّی ؟
“اے ابو قحافہ کے بیٹے ! کیا اللہ کی کتاب کا یہی فیصلہ ہے کہ تم تو اپنے باپ کے وارث بنو اور میں اپنے والد کی میراث سے محروم رہوں ؟ تم ایک عجیب چیز لائے ہو ۔ تو کیا تم نے جان بوجھ کر اللہ کی کتاب کو چھوڑ دیا اور اسے پس پشت ڈال دیا ؟اور کیا تم نے اللہ تعالی کا یہ فرمان نہیں سنا کہ :رشتہ دار ہی ایک دوسرے کے اللہ کی کتاب میں وارث ہیں ؟ اور کیا اللہ نے تمہیں میراث کے لئے مخصوص کرنے کے لئے کوئی آیت نازل فرمائی ہے جس سے میرے والد کو مستثنی قرار دیا ہے ؟ یا تم یہ کہتے ہو کہ دو ملت والے افراد ایک دوسرے کے وارث نہیں بنتے ؟ تو کیا میں اور میرے والد ایک ہی ملت سے تعلق نہیں رکھتے ؟ اور کیا تم میرے والد اور میرے چچا زاد کی بہ نسبت قرآن کے عموم وخصوص کو زیادہ جانتے ہو؟

ان دلائل اور آیات قرآنیہ کو پیش کرنے کے بعد حضرت سیدہ فاطمہ نے ملاحظہ کیا کہ ان باتوں کا حضرت ابوبکر پر کوئی اثر مرتب نہیں ہوا تو ناراض ہو کرروتی ہوئی واپس آئیں ۔ حضرت سیدہ فاطمہ کو پہلے سے ہی اندازہ تھا کہ حضرت ابوبکر انہیں فدک کبھی بھی واپس نہیں کریں گے ۔ لگتا ہے اتمام حجت کے لئے تشریف لے گئی تھیں اور عملی طور پر واضح کردیا کہ جب چند روز پہلے میرے والد وصیت لکھوانا چاہتے تھے تو کہا گیا : ہمیں قرآن کافی ہے ۔اور جب حضرت سیدہ فاطمہ نے اپنی میراث کے لیے قرآن پڑھا تو مقابلہ میں حدیث پڑھ کر سیدہ کو محروم کردیا گیا ۔


 

arafay

Chief Minister (5k+ posts)
کیا آپ حضرت علی، سیدہ فاطمہ اور حسنین علیہم السلام کو اہلبیت مانتے ہیں؟

Yes off course, but I don't believe they are infallible. They can commit sins and mistakes like other Muslims.
 

Pilot2020

Voter (50+ posts)
Yes off course, but I don't believe they are infallible. They can commit sins and mistakes like other Muslims.
لیکن سورہ احزاب آیۃ 33 میں ارشاد باری تعالی ہے:۔
إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
ترجمہ: بس اللہ کا ارادہ یہ ہے اے اہلبیتؑ کہ تم سے ہر برائی کو دور رکھے اور اس طرح پاک و پاکیزہ رکھے جو پاک و پاکیزہ رکھنے کا حق ہے۔

اس آیۃ مبارکہ میں اللہ نے اہلبیت سے ہر برائی کو دور اور پاک و پاکیزہ رکھنے کا عہد فرمایا ہے۔ اسکے بعد آپکی اور میری رائے کی تو گنجائش ہی ختم ہو گئی، بحیثیت مسلمان صرف تسلیم کا رستہ بچتا ہے۔
البتہ آپ آیت میں مذکور لفظ رجس کا معنی برائی، گناہ یا نجاست جو بھی کر لیں آپ پر منحصر ہے اس سے اللہ کی گواہی اور عہد پر حرف نہیں آتا چنانچہ مان جائیں کہ قادر مطلق کا مسمم ارادہ ہے کہ وہ ہر برائی، گناہ اور نجاست وغیرہ کو آپ ﷺ کے اہلبیت علہم السلام سے ہمیشہ ہمیشہ کیلئے دور رکھے ہوئے ہے چنانچہ جو گناہوں اور برائیوں سے پاک ہو سادہ زبان اُسے معصوم اور قران کی زبان میں اہلبیت کہتے ہیں۔
 

Citizen X

President (40k+ posts)
لیکن سورہ احزاب آیۃ 33 میں ارشاد باری تعالی ہے:۔
إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
ترجمہ: بس اللہ کا ارادہ یہ ہے اے اہلبیتؑ کہ تم سے ہر برائی کو دور رکھے اور اس طرح پاک و پاکیزہ رکھے جو پاک و پاکیزہ رکھنے کا حق ہے۔

اس آیۃ مبارکہ میں اللہ نے اہلبیت سے ہر برائی کو دور اور پاک و پاکیزہ رکھنے کا عہد فرمایا ہے۔ اسکے بعد آپکی اور میری رائے کی تو گنجائش ہی ختم ہو گئی، بحیثیت مسلمان صرف تسلیم کا رستہ بچتا ہے۔
البتہ آپ آیت میں مذکور لفظ رجس کا معنی برائی، گناہ یا نجاست جو بھی کر لیں آپ پر منحصر ہے اس سے اللہ کی گواہی اور عہد پر حرف نہیں آتا چنانچہ مان جائیں کہ قادر مطلق کا مسمم ارادہ ہے کہ وہ ہر برائی، گناہ اور نجاست وغیرہ کو آپ ﷺ کے اہلبیت علہم السلام سے ہمیشہ ہمیشہ کیلئے دور رکھے ہوئے ہے چنانچہ جو گناہوں اور برائیوں سے پاک ہو سادہ زبان اُسے معصوم اور قران کی زبان میں اہلبیت کہتے ہیں۔
Ok for the sake of argument, lets say this matter was mishandled and what you are saying is 100% true and I believe and completely follow you, now what?
 

Citizen X

President (40k+ posts)
Also I believe a very good point was made by earlier, if this is such a big bone of contention. Eventually Hazrat Ali r.a became Khalifa, then why did he not resolve the matter himself that time?
 

arafay

Chief Minister (5k+ posts)
No I understand all their beliefs ( well not really everyday I read something on this forum that leaves me gobsmacked ) lets say their core beliefs about the Ahle bayt, Ali, the Imam etc etc

But what I don't understand how its crept into the core belief system. How and And everything regarding it. Didn't you just read by the reply by Pilot2020 that all my good deeds will be wasted ll my zakat, prayers, hajj etc etc if I don't believe in this Fadak situation.

To him his entire akhira depends on it while to me its not even very significant. And to be really honest. The first time I even heard or maybe paid any attention to this fandak thing was here on this forum. Because that it did not even exist for me!

So one of us is on a very deviated path here, where in once case its a matter of eternal damnation while for the other he doesn't even know it exists!

For sunnis, Islam was completed at Hajja tul widah with the ayah "This day I have perfected for you your religion and completed My favor upon you and have approved for you Islam as religion."

For shias, real Islam 'begins' at Ghadeer khumm after hajja tul wida. They say that after returning from Hajja tul wida all muslims except ahle bait (and I guess few others) turned into murtad (apostate). They believe in a chain of Imams (right guided leader) starting from Ali RA (jiska mein mola uska Ali mola) and ending with Imam Mahdi. The Imam will guide muslims of the particular era about what to do and how to pratice islam. There is no evidence for these beliefs from Quran or Sahih hadeeth but Shias call sunnis muslim (incomplete faith) but call themselves momin (complete faith).

As for fandak, there was a dispute because
1) Fatimah RA believed that she should get the right of the garden through inheritance as she was the daughter of Muhammad SAW
2) Abu Bakr RA believed that Prophets do not leave inheritance but all their property goes into public trust for all muslims to benefit instead of just the Ahle bait.

On the face of it Fatimah RA was correct because she had Quranic verses in support of her claims. If Quran says one thing and hadith says another thing, we go with Quranic verse. This is a well known rule in fiqh.

However, shias create a big conspiracy theory out of this and say Abu Bakr RA and Umar RA conspired against Alhe Bait and usurped their inheritance. This doesn't make any sense because both Abu Bakr and Umar lived a very simple life as Caliphs. Also by the time Umar RA was caliph muslims were defeating the mighty romans and persians. There was plenty of money going around and if Umar RA wanted wealth for himself he had far bigger fish to fry than garden like fadak which was worth 50,000 dinars.

This was clearly an administrative decision rather than a religious one. Maybe Abu Bakr RA made a mistake. But even if he committed a sin, it doesn't negate his services to Islam. I believe he was just trying to be just. He did not want to appear to give preferential treatment to Ahle Bait over other muslims. This doesnt mean he has hatred for Ahle Bait.
Abu bakr did not put the garden of fadak in his own use rather it was put into a trust for all muslims to benefit. This indicates that Abu bakr had no intention of usurping inheritance as claimed by shias.

I suggest shias to forget about this idea of masoomen and study Islam with an open mind. They will come to conclusion there was no conspiracy against Ahle Bait. It was individual, administrative decisions made by muslim caliphs at that time. Decision can be wrong, but it has to be followed. Ahle Bait and Ali RA followed the decisions of Abu Bakr, Umar and Usman and were also close to govt affairs.

These are undeniable facts which Shia try to rationalize by giving illogical excuses. Instead they should simply follow the example of Ali RA and Ahle bait and accept Abu bakr, Umar and Usman as good muslims and caliphs of Islam.
 

arafay

Chief Minister (5k+ posts)
لیکن سورہ احزاب آیۃ 33 میں ارشاد باری تعالی ہے:۔
إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
ترجمہ: بس اللہ کا ارادہ یہ ہے اے اہلبیتؑ کہ تم سے ہر برائی کو دور رکھے اور اس طرح پاک و پاکیزہ رکھے جو پاک و پاکیزہ رکھنے کا حق ہے۔

اس آیۃ مبارکہ میں اللہ نے اہلبیت سے ہر برائی کو دور اور پاک و پاکیزہ رکھنے کا عہد فرمایا ہے۔ اسکے بعد آپکی اور میری رائے کی تو گنجائش ہی ختم ہو گئی، بحیثیت مسلمان صرف تسلیم کا رستہ بچتا ہے۔
البتہ آپ آیت میں مذکور لفظ رجس کا معنی برائی، گناہ یا نجاست جو بھی کر لیں آپ پر منحصر ہے اس سے اللہ کی گواہی اور عہد پر حرف نہیں آتا چنانچہ مان جائیں کہ قادر مطلق کا مسمم ارادہ ہے کہ وہ ہر برائی، گناہ اور نجاست وغیرہ کو آپ ﷺ کے اہلبیت علہم السلام سے ہمیشہ ہمیشہ کیلئے دور رکھے ہوئے ہے چنانچہ جو گناہوں اور برائیوں سے پاک ہو سادہ زبان اُسے معصوم اور قران کی زبان میں اہلبیت کہتے ہیں۔

Yes I believe in this verse. But I also believe in the verses prior to this 33:33. In this passage, Allah is specifically talking about the wives of Muhammad SAW since they are also part of the prophets household. Reference given below


[33:28] O Prophet, say to your wives, "If you should desire the worldly life and its adornment, then come, I will provide for you and give you a gracious release.

[33:29] But if you should desire Allah and His Messenger and the home of the Hereafter - then indeed, Allah has prepared for the doers of good among you a great reward."

[33:30] O wives of the Prophet, whoever of you should commit a clear immorality - for her the punishment would be doubled two fold, and ever is that, for Allah, easy.

[33:31] And whoever of you devoutly obeys Allah and His Messenger and does righteousness - We will give her her reward twice; and We have prepared for her a noble provision.

[33:32] O wives of the Prophet, you are not like anyone among women. If you fear Allah, then do not be soft in speech [to men], lest he in whose heart is disease should covet, but speak with appropriate speech.

[33:33] And abide in your houses and do not display yourselves as [was] the display of the former times of ignorance. And establish prayer and give zakah and obey Allah and His Messenger. Allah intends only to remove from you the impurity [of sin], O people of the [Prophet's] household, and to purify you with [extensive] purification.

[33:34] And remember what is recited in your houses of the verses of Allah and wisdom. Indeed, Allah is ever Subtle and Acquainted [with all things].


I suggest you study Islam with open mind. Forget everything you have been taught and just study with neutral stance, you will find shia beliefs are just a pack of lies.
 

Pilot2020

Voter (50+ posts)
Ok for the sake of argument, lets say this matter was mishandled and what you are saying is 100% true and I believe and completely follow you, now what?
پس ثابت ہوا کہ ابوبکر و عمر جو اس حادثے کے براہ راست ذمہ دار ہیں وہ توہین رسالت و اہلبیت کے مرتکب ہوئے۔ جھوٹی حدیث بنانے کی وجہ سے انکی عدالت مذید اور شدید مشکوک ہو کر ختم شد۔ کیونکہ غیر عادل شخص اللہ کے رسول کا خلیفہ بننے کا اہل نہیں ہو سکتا لہذا علی ہی بلا فصل خلیفہ رسول اور حقیقی جانشین ہیں۔ آپ علیہ السلام کے علاوہ جو بھی خلیفے ہسٹری میں مشہور ہیں وہ خلیفۃ الرسول نہیں ہیں۔

جسطرح دعوی کرنے سے کوئی نمرود خدا نہیں بن جاتا اور کوئی مرزا غلام احمد نبی نہیں بن سکتا ایسے ہی اقتدار پر قبضہ کر لینے سے کوئی خلیفہ نہیں بن جاتا۔
اب آپ یہ کہہ کر دامن نہیں چھڑا سکتے کہ ماض کے واقعات کو بھول جائیں، یہ بالکل ایسے ہی ہے جیسے کوئی کہے کہ مرزا کی نبوت کوئی مسئلہ نہیں یہ توصدی پہلے کا قصہ ہے۔
نہیں جناب نہیں آپکو اس پر پوزیشن لینا پڑے گی مرزا کذاب ہے اور محمد اللہ کے آخری نبی ہیں۔ یہی معاملہ مقام و مرتبہ اہلبیت کے ساتھ بھی ہے۔

نوٹ: گو آپ نے بات فقط برائے بحث کی ہے لیکن اس گفتگو کے پہلے پیرا گراف میں میں نے حقائق رکھے ہیں
 

Pilot2020

Voter (50+ posts)
Also I believe a very good point was made by earlier, if this is such a big bone of contention. Eventually Hazrat Ali r.a became Khalifa, then why did he not resolve the matter himself that time?
اگر آپ ویڈیوز دیکھیں گے تو آپکو اسکا جواب مل جائیگا
 

Citizen X

President (40k+ posts)
For shias, real Islam 'begins' at Ghadeer khumm after hajja tul wida. They say that after returning from Hajja tul wida all muslims except ahle bait (and I guess few others) turned into murtad (apostate).
? .... really? Can any of our shia friends on this forum confirm this?
 

Citizen X

President (40k+ posts)
س ثابت ہوا کہ ابوبکر و عمر جو اس حادثے کے براہ راست ذمہ دار ہیں وہ توہین رسالت و اہلبیت کے مرتکب ہوئے۔ جھوٹی حدیث بنانے کی وجہ سے انکی عدالت مذید اور شدید مشکوک ہو کر ختم شد۔ کیونکہ غیر عادل شخص اللہ کے رسول کا خلیفہ بننے کا اہل نہیں ہو سکتا لہذا علی ہی بلا فصل خلیفہ رسول اور حقیقی جانشین ہیں۔ آپ علیہ السلام کے علاوہ جو بھی خلیفے ہسٹری میں مشہور ہیں وہ خلیفۃ الرسول نہیں ہیں۔
Ok again for the sake of argument lets say I believe and agree with all of this, what difference does it make to my deen. Hadith is not word of god and can be challenged and out of the 1000s and 1000s of haidth I think Abu Bakr has narrated less than 100, so it really makes no difference what so ever to my deen, or my understanding of it or they way I follow it. The deen is in the Quran and Sunnah, not in Abu Bakr or any of the Khalifas

So whats the point of all of this?

I also posed the question if this fandak thing was such a big issue, Hazrat Ali r.a became Khalifa later, why did he then at that time resolve the matter? Or was he also against Alh e bayt, but he was also part of it, so he was unjust to himself and Ahle bayt???
 

Pilot2020

Voter (50+ posts)
Yes I believe in this verse. But I also believe in the verses prior to this 33:33. In this passage, Allah is specifically talking about the wives of Muhammad SAW since they are also part of the prophets household. Reference given below


[33:28] O Prophet, say to your wives, "If you should desire the worldly life and its adornment, then come, I will provide for you and give you a gracious release.

[33:29] But if you should desire Allah and His Messenger and the home of the Hereafter - then indeed, Allah has prepared for the doers of good among you a great reward."

[33:30] O wives of the Prophet, whoever of you should commit a clear immorality - for her the punishment would be doubled two fold, and ever is that, for Allah, easy.

[33:31] And whoever of you devoutly obeys Allah and His Messenger and does righteousness - We will give her her reward twice; and We have prepared for her a noble provision.

[33:32] O wives of the Prophet, you are not like anyone among women. If you fear Allah, then do not be soft in speech [to men], lest he in whose heart is disease should covet, but speak with appropriate speech.

[33:33] And abide in your houses and do not display yourselves as [was] the display of the former times of ignorance. And establish prayer and give zakah and obey Allah and His Messenger. Allah intends only to remove from you the impurity [of sin], O people of the [Prophet's] household, and to purify you with [extensive] purification.

[33:34] And remember what is recited in your houses of the verses of Allah and wisdom. Indeed, Allah is ever Subtle and Acquainted [with all things].


I suggest you study Islam with open mind. Forget everything you have been taught and just study with neutral stance, you will find shia beliefs are just a pack of lies.
ہمارا نقطہِ بحث اس تھریڈ پر آپکی ابتدائی پوسٹ تھی جس میں آپ نے کہا کہ شیعوں کا اہلبیت کے متعلق یہ عقیدہ کہ وہ معصوم عن الخطا ہیں جعلی ہے اگر یہ تصور عصمت ختم کر دیا جائے تو شیعہ ازم دھڑام سے گر جائے گا، ہر چیز اپنی درست جگہ ہر آ جائیگی (مفہوماً)۔

اسکے بعد میرے سوال کے جواب میں آپ نے مانا کہ سیدنا علی، سیدہ فاطمہ اور حسنین علیہم السلام اہلبیت ہیں۔ میں نے سورہ احزاب کی آیت پیش کی جس میں اللہ اہلبیت کی عصمت کی گواہی دیتا ہے اور طہارت اہلبیت کا عہد کرتا ہے۔ آپ اس آیت کے بھی منکر نہیں البتہ اب آپکی قلابازی یہ ہے کہ اہلبیت میں بیویاں بھی شامل ہیں۔
جناب! آپکے اس نقطے سے اہلبیت کے سائز میں ایک ناجائز سا اضافہ توضرور ہوا لیکن اہلبیت کی عصمت/معصومیت کا انکار توقطعاً نہیں ہوا، یہی مجھے آپ کو سمجھانا تھا۔
چنانچہ
آپ حضور ﷺ کی بیویوں سمیت جس جس کو اہلبیت مانتے ہیں مانیں اور جنہیں ہم اہلبیت (اولادِ علی و بتول) مانتے ہیں مانتے رہیں لیکن اہلبیت کا معصوم عن الخطاہونا تو قران سے ثابت ہو گیا جو آپکے دعوے کی ٹھوس نفی ہے۔
 

Pilot2020

Voter (50+ posts)
? .... really? Can any of our shia friends on this forum confirm this?
آپ یہاں سارا وقت سنی شیعہ اسلام پر ابحاث کرتے ہیں لیکن پتا آپکو ککھ نہیں۔
ایک دوسرا ممبر جو شیعہ نہیں ہے وہ آپکو بتا رہا ہے کہ شیعت یہ ہے، شیعت وہ ہے آپ رئیلی رئیلی کہہ کر اسکا یقین کیے جارہے ہیں۔
مثلاً
اسلام کیا ہے؟
اسکی تعبیر و تشریح قران و حدیث کی روشنی میں کوئی مسلمان کرے گا یا کوئی ہندو پراپیگنڈسٹ؟
اسی طرح شیعت کیا ہے یہ بھی کوئی شیعہ ہی بتائے گا لہذا ہر سنی سنائی بات پر یقین کر کے جاہل ہونے کا ثبوت نہ دیں۔
 
Status
Not open for further replies.