ميمية الفرزدق - ہشام بن عبدالملک کے امام زین العابدینؓ کو پہچاننے سے انکار پر آپؓ کے تعارف میں فرزدق کا قصیدہ

Zain Itrat

Minister (2k+ posts)

  1. امام زین العابدین کی شان میں فرزدؔ ق تمیمی کا قصیدۂ میمیہ - ایک تحقیقی مطالعہ


اموی خلیفہ عبدالملک بن مروان کا دور حکومت ہے، حج کے موسم میںہزاروں بندگان خدا حج بیت اللہ کی سعادت حاصل کرنے کے لیے دُور دُور سے کھنچے چلے آرہے ہیں،صحن کعبہ میں ازدحام کا یہ عالم ہے کہ تل دھرنے کو جگہ نہیں ہے ۔اس حج کی ایک خاص بات یہ بھی ہے کہ اس سال خلیفۃ المسلمین کا بیٹا اور ولی عہد ہشام بن عبدالملک بھی ملک شام سے سفر کرکے حج بیت اللہ کے لیے آیا ہے ، اس کے ساتھ اراکین سلطنت اور اعیان مملکت کے علاوہ اس کے بہت سے شامی دوست بھی ہیں ۔اس حج میں عہد اموی کا مشہور شاعرابو فراس ہمام بن غالب فرزدق ؔ تمیمی بھی ہے ۔
ہشام بن عبدالملک حجر اسود کا بوسہ لینے کے لیے آگے بڑھا ،شاید اس کے ذہن میں یہ بات ہو کہ ولی عہدی، دنیاوی کروفر اور شان وشوکت دیکھ کر لوگ اس کے سامنے سے ہٹ جائیں گے اوروہ بہ آسانی حجر اسود کا بوسہ لے لے گا ۔لیکن لوگوں نے ہشام اور اس کے لاؤ لشکر کو کوئی اہمیت ہی نہیں دی ، کچھ دیر بھیڑ میں دھکے کھانے کے بعد ہشام نے حجر اسود کو بوسہ دینے کا ارادہ ترک کیا اور مطاف کے ایک کنارے پر آکر کھڑا ہوگیا۔

اسی درمیان گلستان نبوت کے گل سرسبد ،خانوادہ ٔ شیر خدا کے چشم وچراغ ،خاتون جنت کے لخت جگر اور امام عالی مقام کے صاحبزادے امام زین العابدین علی بن حسین ( رضی اللہ تعالیٰ عنہم )صحن کعبہ میں داخل ہوئے ، جیسے ہی لوگوں کی نظر امام زین العابدین کے چہرہ ٔ انور پر پڑی بھیڑ کائی کی طرح پھٹ گئی، آپ پورے اطمنان کے ساتھ حجر اسود کے پاس پہنچے اور اس کو بوسہ دے کر طواف کا آغاز کیا ، دوران طواف آپ جس طرف سے بھی گزرتے لوگ ادب واحترام سے ایک طرف ہٹ جاتے، ہشام کے ساتھ جو لوگ شام سے آئے تھے ان کے لیے یہ بڑا حیرت انگیز نظارہ تھا کیوں کہ وہ کچھ دیر پہلے مملکت بنو امیہ کے ولی عہد کی قدر ومنزلت دیکھ ہی چکے تھے۔ انہیں میں سے کسی شخص نے ہشام سے پوچھا کہ ’’ یہ کون ہے ؟‘‘ ۔

ہشام امام زین العابدین کو خوب اچھی طرح جانتاپہچانتا تھا، مگر وہ پہلے ہی ان شامیوں کے سامنے خفت محسوس کررہا تھااس نے سوچا کہ اگر ان نوجوان کے بارے میں ان کو بتاؤں تو کہیں یہ شامی انہیں کی طرف مائل نہ ہوجائیں، یہ سوچ کر اس نے تجاہل عارفانہ برتتے ہوئے یک گونہ اہانت آمیز لہجے میں جواب دیا کہ ’’ میں نہیں جانتا یہ کون ہے ‘‘ ۔

ابو فراس فرزدق ؔ قریب ہی کھڑا ہوا تھا ، اس کو اہل بیت نبوت کے اس گل ِ سرسبد کی یہ اہانت برداشت نہیں ہوئی، اس کی اسلامی غیرت بیدار ہوئی اور وہ شامی کی طرف متوجہ ہوکر بولا کہ مَیں ان کو جانتا ہوں،مجھ سے پوچھو یہ نوجوان کون ہے ؟شامی نے کہا کہ بتائو یہ کون ہیں؟فرزدق نے امام زین العابدین کی شان میںفی البدیہ ایک فصیح وبلیغ قصیدہ نظم کرکے برجستہ سنا دیا ۔اس نے کہا کہ:

(ترجمہ اشعار)
یہ وہ مقدس شخصیت ہے کہ جس کے نقش قدم کو وادیٔ بطحا (یعنی مکہ مکرمہ ) پہچانتی ہے ، اور بیت اللہ ( یعنی کعبہ ) اور حل وحرم سب ان کو جانتے پہچانتے ہیں۔
یہ تو اس ذات گرامی کے لخت جگر ہیں جو اللہ کے تمام بندوں میں سب سے بہتر ہیں ( یعنی حضور اکرم ﷺ ) یہ پرہیز گار، تقویٰ والے، پاکیزہ ، صاف ستھرے اور قوم ( قریش )کے سردار ہیں ۔
جب ان کو قبیلہ ٔ قریش کے لوگ دیکھتے ہیں تو ان کو دیکھ کر کہنے والا یہی کہتاہے کہ ان کی بزرگی وجواں مردی پر بزرگی وجواں مردی ختم ہے ۔
تمہارا یہ کہنا کہ ’’ یہ کون ہیں ؟ ‘‘ان کو کوئی نقصان نہیں پہنچاتا ،جس ذات گرامی ( کو پہچاننے) سے توانکار کررہاہے ان کو تو عرب وعجم سب جانتے ہیں۔
یہ خاتون جنت حضرت فاطمہ زہرا ( رضی اللہ تعالیٰ عنہا ) کے لخت جگر ہیں، اگر تو ان کو نہیں جانتا ( تو سن لے کہ ) ان کے محترم نانا ( حضور اکرم ﷺ ) پرانبیائے کرام کے سلسلے کا اختتام ہواہے ۔
فی البدیہ اور برجستہ ہونے کے باوجود یہ قصیدہ نہ صرف یہ کہ زبان وبیان کی رو سے نہایت اعلیٰ پیمانے کا تھا بلکہ اس میں امام زین العابدین کے خاندانی اور ذاتی تمام فضائل وکمالات بڑی عمدگی اور فنکارانہ مہارت سے نظم کردیے گئے تھے ۔اس لیے یہ قصیدہ محبان اہل بیت اور ارباب شعروادب دونوں کے یہاں معروف ومقبول رہا۔ زیر نظر مضمون میں ہم اسی تاریخی اہمیت کے قصیدے کا عربی متن ، سلیس اردو ترجمہ اور اس کے متعلق بعض بنیادی اور کچھ ضمنی باتیں پیش کررہے ہیں۔




زین السجادامام زین العابدین علی بن حسین

آپ سید الشہدا امام حسین بن علی کے شہزادے اورحضرت علی مرتضیٰ وخاتون جنت کے پوتے ہیں، آپ کی والدہ کا نام سلامہ یا سلافہ یا غزالہ ہے ۔ آپ کی ولادت لگ بھگ ۳۸ھ میں ہوئی، معرکہ کربلا میں آپ اپنے والد امام عالی مقام کے ساتھ تھے،لیکن سخت علیل ہونے کے باعث معرکے میں شریک نہیں ہوسکے، جنگ کے خاتمے کے بعد قافلہ اہل بیت کے ساتھ دمشق لے جائے گئے وہاں سے مدینہ منورہ تشریف لائے۔
خاندانی نجابت وشرافت کے ساتھ ساتھ ذاتی اوصاف وکمالات کی بنیاد پرمعاصرین میں نمایاںشرف وفضیلت رکھتے تھے ،زہد وتقویٰ، جود وسخا، تواضع وانکساری اورغربا پروری میں ضرب المثل ہیں۔ شب بیداری اور عبادت گزاری میں ایسے ممتاز ہوئے کہ زین العابدین کے لقب سے یاد کیے گئے ۔


ابو فراس ہمام بن غالب فر زدؔق تمیمی

فَرَزْدَقْ ( وفات: ۱۱۰ھ ) عہد بنو امیہ کا ایک قد آور شاعر ہے،بصرہ میں پیدا ہوا او ر یہیں نشو ونما ہوئی، ہم عصر اموی شاعر جریر ؔ سے اس کی خوب شعری معرکہ آرائیاںہوئیں جن کے قصے اور اشعار آج بھی شائقین ادب کے لیے دلچسپی کا موضوع ہیں۔
فرزدق ؔ نے اپنی شاعری میں انداز بیان اور اسلوب میں جدتیں دکھائیں،خاندانی فخرو مباہات کی غلو آمیز مثالیں اس کے کلام میں نمایاں ہیں، ایام عرب کے قصے اور قدیم جاہلیت کے تصورات کے احیا میںاس نے بڑا زور صرف کیا (۵ )۔
ا س کی شاعری کے اسی پہلو کے مد نظرماہرین ادب کا یہ قول مشہور ہے کہ ’’ اگر فرزدق ؔ کی شاعری نہ ہوتی تو عربی زبان کا تہائی حصہ تلف ہوجاتا ‘‘ (۶ )۔
فرزدق ؔ کے اخلاق وکرداراور عادات واطوار کے بارے میں تقریباً سبھی مؤرخین کا اتفاق ہے ہے کہ’’ وہ ایک بر ا شخص تھا ،اس کے اخلاق گھٹیا تھے، فسق وفجور کا عادی اور عیاشی کا دلدادہ تھا‘‘ ( ۷ )۔
آدمی عملی طور پر کتنا ہی برا کیوں نہ ہو مگر کبھی کبھی اس کے اندر ایمانی اور اسلامی حمیت ضرور بیدار ہوہی جاتی ہے ،صحن کعبہ کا مذکورہ واقعہ اسی ذیل میں آتا ہے ۔
فرزدق کی قید وبند اور امام کی سخاوت
تذکرہ نگاروں نے لکھاہے کہ جب فرزدق کا یہ مدحیہ قصیدہ ہشام نے سنا تو بہت ناراض ہوا اور اس قصیدے کی پاداش میں فرزدق کو قیدخانے میں ڈلوادیا۔ جب امام زین العابدین کو خبر ہوئی کہ ہشام نے فرزدق کو قید کروادیا ہے اور اس کا جرم صرف یہ ہے کہ اس نے آپ کی مدح میں قصیدہ نظم کیا تھا ، اس سے آپ کا دریائے سخاوت جوش میں آیا اور آپ نے بطور انعام ایک خطیر رقم فرزدق کو بھجوائی، مگر فرزدق نے یہ کہہ کر وہ انعام لینے سے انکارکردیا کہ میں نے وہ قصیدہ محض اللہ تعالیٰ کی خوشنودی حاصل کرنے کے لیے نظم کیا تھا اس کے ذریعے دنیاوی مال ودولت کمانا مقصود نہیں تھا ، لیکن امام زین العابدین نے ارشاد فرمایا کہ ہم خاندان اہل بیت سے تعلق رکھتے ہیں ہمارا طریقہ یہ ہے کہ جب کوئی چیز کسی کو عطا کردیتے ہیں تو واپس نہیں لیتے ۔ بالآ خر فرزدق نے آپ کے اس انعام کو قبول کرلیا ۔


قصیدہ ٔ میمیہ باعث نجات اور ذخیرہ ٔ آخرت

امام زین العابدین کے تحفے کے جواب میںفرزدؔ ق نے جو بات کہی اس سے اندازہ ہوتا ہے کہ اس نے یہ قصیدہ محض دینی اور اسلامی حمیت کے باعث نظم کیا تھا ، اس قصیدے کو فی البدیہ نظم کرنے کے
پیچھے کوئی دنیاوی غرض یا لالچ نہیں تھی۔ اسی لیے بعض اہل علم اور صاحبان دل نے فرمایا ہے کہ اسی قصیدے کی وجہ سے فرزدق ؔ کی نجات ومغفرت کی امید کی جاسکتی ہے ۔
وفیات الاعیان میںعلامہ ابن خلکان(وفات : ۶۸۱ھ ) لکھتے ہیں:
وتنسب الیہ مکرمۃ یرجی لہ بہا الجنۃ (۹ )
ترجمہ : فرزدؔق کی جانب ایک ایسا کارنامہ منسوب ہے جس کی بدولت اس کے لیے جنت کی امید کی جاتی ہے ۔
تقریباً یہی بات مرآۃ الجنان میںامام یافعی( وفات : ۷۶۸ھ ) نے بھی لکھی ہے :
وتنسب الی الفرزدق مکرمۃ یرتجی لہ بہا الرحمۃ فی دارالآخرۃ( ۱۰)
ترجمہ : فرزدؔق کی جانب ایک ایسا کارنامہ منسوب ہے جس کے ذریعے آخرت میں اس کے لیے رحمت کی امید کی جاتی ہے ۔
شیخ محقق حضرت عبدالحق محدث دہلوی اس قصیدے کے بارے میں فرماتے ہیں کہ:
’’ امید ہے کہ پروردگار تعالیٰ آخرت میں فرزدقؔ کی اسی قصیدے کی بنیاد پر بخشش فرمادے گا‘‘(۱۱ )۔
پھر حضرت شیخ نے شیخ الحرمین ابو عبداللہ قرطبی سے منسوب ایک قول بھی نقل کیا ہے جس کا مفہوم یہ ہے کہ:
’’ اگر اللہ کے یہاں ابو فراس کا اس قصیدے کے علاوہ کوئی اور عمل نہ بھی ہو تو یہی اس کی مغفرت کے لیے کافی ہوگا کیوں کہ یہ سلطان جابر کے روبرو اعلائے کلمۃ الحق ہے‘‘ (۱۲ )۔



شاعر فرزدق نے جو قصیدہ امام زین العابدین ع کی شان میں حرم مکی میں پڑھا تھا ، اس کو کویت کے عالم ، قاری قرآن اور مبلغ شیخ مشاری راشد العناسی نے اپنی خوبصورت آواز میں پڑھا ہے ۔




اہل علم او ر صاحبان دل کے ان اقوال کو دیکھ کر یہ گناہ گار راقم الحروف بھی اس قصیدے کے ترجمہ کرنے اور اس کی نشرو اشاعت کرنے کے صلے میں رسول وآل رسول سے شفاعت اور اللہ تعالیٰ سے رحمت ومغفرت کا امید وار ہے ۔


سورس
 
Last edited by a moderator:

Pakistani1947

Chief Minister (5k+ posts)
I appreciate Maulana Tariq Jamil's efforts to promote Islam in Pakistan. May Allah give him reward for his efforts.
Having said that I have noticed that he would narrate weak and fabricated Hadeeths. Same goes to narrating historical events he describes.


If we critically analyse the story he is telling we can easily conclude the story is fabricated:

1. According to him: (a) The Emperor Hisham Knew Imam Zain ul Abideen
(b) but his Generals / Mimisters were not aware of him
(c) It was the occasion of Hajj where people from all over the world come to offer this pilgrimage, all of them knew him


I have been to Umra and personally know that if you are close to Hijra e Aswad all your focus is to be able kiss the Hijra e Aswad without any thought about who else behind you is trying to come close to stone from your back.

Question: How come the Ministers of Emperor Hisham did not know Imam Zain ul Abideen but ordinary people who came from other countries of the world knew him without any access to internet and modern media?

2. How come a poet who was there to perform Hajj saying " Labaik Allah Humah Labaik" ignore the Hajj rituals and start saying 35 stanzas in praising a Imam. Imam Zain ul Abideen were so happy with the flatering of the poet that he paid 10000 Dirhams to the poet.

Now lets calculate what was the purchasing power of 10000 Dirham those days.

According to a research paper, Review of Islamic Economics, Vol. 8, No. 2, 2004, page 62, those days a Carpenter would earn 2 Dirham in a day, compare it with about Rs. 1000 a carpenter earns now a days, mean a Dirham would roughly be equivalent to about today's Rs. 500. It means that Imam Zain ul Abideen paid about 500 X 10000 = 5,000,000 (50 Lakh Rupees) just because somebody did faltering or praised him. This is just against the principle of Islam and we do not expect a person of the caliber of Imam Zain ul Abideen would do it. Neither, we know from history that Imam Zain ul Abideen was not a billionaire to spent that much money.

3. The Emperor Hisham sends the poet to jail because he said that Imam never says "no" except the worrd "La" in the Kalima. This seems exaggeration, as we do not expect that some hooker offers Imam for a sin and he could not say "no". Furthermore, it does not make sense for an emperor to go that low that he would send somebody to Jail because he praises a Imam, not only Imam, but a descendant of Hazarat Ali (RA).

4. Even for the sake of argument if we accept that Imam Zain ul Abideen was a rich man but we do not expect that he did not knew following verse of Qur'an:

(Qur'an 25:67) وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَ‌ٰلِكَ قَوَامًا​
Those who, when they spend, are not extravagant and not niggardly, but hold a just (balance) between those (extremes);
اوروہ لوگ جب خرچ کرتے ہیں تو فضول خرچی نہیں کرتے اور نہ تنگی کرتے ہیں اور ان کا خرچ ان دونوں کے درمیان اعتدال پر ہوتا ہے
The bottom line is do not blind follow anybody like animals and in case of religion be careful and only follow Qur'an and authentic hadeeths. The reason we have too many sects because many of us are blind follower of one or another Imam. In case of religion, nobody is error proof except our beloved Prophet Muhammad pbuh. He is our Imam, Nabi , Rasool pbuh. Any other Imam can make mistakes.
 
Last edited:

Zain Itrat

Minister (2k+ posts)

If we critically analyse the story he is telling we can easily conclude the story is fabricated:

1. According to him: (a) The Emperor Hisham Knew Imam Zain ul Abideen
(b) but his Generals / Mimisters were not aware of him
(c) It was the occasion of Hajj where people from all over the world come to offer this pilgrimage, all of them knew him


وقت آنے پر آپ مولانا طارق جمیل سے بھی لاتعلقی کا اظہار کر دیتے ہیں - کیونکہ اس نے شان اہل بیت بیان کر دی

پہلے آپ کے بھولے پن کو داد دینے کے بعد آپکے سوال کا جواب ہشام بن عبدالملک بن مروان کی ولدیت میں ہے
بنو امیہ امّت کے امور پر قابض ہو جانے کے باوجود امت کی طرف سے شاہی خاندان سے زیادہ خاندان رسالتﷺ کو اہمیت ملنے سے جلن کا شکار تھا
کسی نے نہیں کہا کے وہ نہیں جانتا تھا ، اس نے ان شامیوں کے سامنے پہچاننے سے خود جان بوجھ کر انکار کیا کہ ڈیٹیل نا دینی پڑ جائے کہ یہ ہے وہ خاندان رسولﷺہے جن کے ساتھ میرے آباؤ اجداد نے بدسلوکی اور ظلم کیا اور لوگ ہمارے بادشاہ ہونے کے باوجود انھیں اب بھی ہم سے زیادہ مقام دیتے ہیں یا اور لفظوں میںکہیے تو ہمیں اقتدارپر قابض سمجھ سمجھتے ہیں


شاعر کے بارے میں تحریر میں خود علماء نے بتایا ہے کہ درباری چمچہ تھا، بادشاہوں کی تعریف کر کے نوٹ چھاپتا تھا ، مگر اسکے پاس جو واحد ہنر تھا اس نے آخرت کا سوچتے ہوئے شاہ کے امام پہچاننے سے انکار کرنے پرزچ ہو کر استعمال کیا اور آپؑ کا تعارف کروا دیا جو کہ اسکے اندر کی تھوڑی بچی کھچی مذہبی حمیت اور ایمان کا ثبوت تھا اور شاید اسکی آخرت کا کل سامان بھی ، اس سے شاہ کا پہنچاننے سے انکار کرنا شاید ہضم نہیں ہوا جس پر اس نے کھڑے کھڑے قصیدے کے پینتیس شعرکہہ ڈالے

اور قید کرنے کی وجہ ہشام اور آپ میں مشترک بغض اہلبیت تھا جس سے قصیدہ برداشت نا ہوا جو اسکے لئے بھرے مجمے میں باعث تحقیر تھا

آپ کی عادت ہے چھے سو قسم کے ریفرنسس پیش کرنا تو اس تحریر میں بھی کچھ علماء کے ریفرنس ہیں جو نا صرف اس واقعہ کی تصدیق کر رہے ہیں بلکےایک قدم آگے جا کر اسے فرزدق کی آخرت میں بخشش کا وسیلہ قرار دے رہے ہیں

عرب فرزدق کے عربی ادب میں مقام سے بخوبی واقف ہیں ، وہ جانا پہچانا نام ہے اور اس کا کلام کتب میں آج بھی زندہ ہے
یہی وجہ ہے کہ مشاری جیسے بڑےقاری نے اسکا قصیدہ پڑھا


بغض اہلبیت دل سے نکال کردوبارہ پڑھیں سب سچ لگے گا
 

jahanzaibi

Senator (1k+ posts)
I appreciate Maulana Tariq Jamil's efforts to promote Islam in Pakistan. May Allah give him reward for his efforts.
Having said that I have noticed that he would narrate weak and fabricated Hadeeths. Same goes to narrating historical events he describes.


If we critically analyse the story he is telling we can easily conclude the story is fabricated:

1. According to him: (a) The Emperor Hisham Knew Imam Zain ul Abideen
(b) but his Generals / Mimisters were not aware of him
(c) It was the occasion of Hajj where people from all over the world come to offer this pilgrimage, all of them knew him


I have been to Umra and personally know that if you are close to Hijra e Aswad all your focus is to be able kiss the Hijra e Aswad without any thought about who else behind you is trying to come close to stone from your back.

Question: How come the Ministers of Emperor Hisham did not know Imam Zain ul Abideen but ordinary people who came from other countries of the world knew him without any access to internet and modern media?

2. How come a poet who was there to perform Hajj saying " Labaik Allah Humah Labaik" ignore the Hajj rituals and start saying 35 stanzas in praising a Imam. Imam Zain ul Abideen were so happy with the faltering of the poet that he paid 10000 Dirhams to the poet.

Now lets calculate what was the purchasing power of 10000 Dirham those days.

According to a research paper, Review of Islamic Economics, Vol. 8, No. 2, 2004, page 62, those days a Carpenter would earn 2 Dirham in a day, compare it with about Rs. 1000 a carpenter earns now a days, mean a Dirham would roughly be equivalent to about today's Rs. 500. It means that Imam Zain ul Abideen paid about 500 X 10000 = 5,000,000 (5 Lakh Rupees) just because somebody did faltering or praised him. This is just against the principle of Islam and we do not expect a person of the caliber of Imam Zain ul Abideen would do it. Neither, we know from history that Imam Zain ul Abideen was not a billionaire to spent that much money.

3. The Emperor Hisham sends the poet to jail because he said that Imam never says "no" except the worrd "La" in the Kalima. This seems exaggeration, as we do not expect that some hooker offers Imam for a sin and he could not say "no". Furthermore, it does not make sense for an emperor to go that low that he would send somebody to Jail because he praises a Imam, not only Imam, but a descendant of Hazarat Ali (RA).

4. Even for the sake of argument if we accept that Imam Zain ul Abideen was a rich man but we do not expect that he did not knew following verse of Qur'an:

(Qur'an 25:67) وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَ‌ٰلِكَ قَوَامًا​
Those who, when they spend, are not extravagant and not niggardly, but hold a just (balance) between those (extremes);
اوروہ لوگ جب خرچ کرتے ہیں تو فضول خرچی نہیں کرتے اور نہ تنگی کرتے ہیں اور ان کا خرچ ان دونوں کے درمیان اعتدال پر ہوتا ہے
The bottom line is do not blind follow anybody like animals and in case of religion be careful and only follow Qur'an and authentic hadeeths. The reason we have too many sects because many of us are blind follower of one or another Imam. In case of religion, nobody is error proof except our beloved Prophet Muhammad pbuh. He is our Imam, Nabi , Rasool pbuh. Any other Imam can make mistakes.

Bahi apni is post ko khud hi delete kar do.. harkat tumhari bhi Hisham jaisi hi hay
 

Pakistani1947

Chief Minister (5k+ posts)
Bahi apni is post ko khud hi delete kar do.. harkat tumhari bhi Hisham jaisi hi hay

Could you please quote any authentic Hadeeth where Prophet Muhammad pbuh or any of his companion (RA) ever had paid any hefty amount of money even 100 times less than the Imam in the story (equivalent to 50 Lakhs) to any poet who praised them in his poetry?
 
Last edited:

Mughal1

Chief Minister (5k+ posts)
What has deen of islam to offer humanity that it should accept and follow it?

My question to all people (muslims and nonmuslims alike) what has deen of islam to offer humanity that people should accept it and follow it instead of accepting and following mazhab and secularism? If you have not already read what I have explained about the quran and deen of islam you should because otherwise you may not be able to answer in a consistent way the question I raised.

Islam is a deen not mazhab. There is a huge difference between deen of islam and mazhab as well as deen of islam and secularism. No way of life is as good as deen of islam but one can only come to know that once one has studied the message in the quran in its own proper context.

Mullaism is not deen of islam but mazhab and mazhab is a curse for humanity which is worse than secularism. Deen of islam is a top most blessing of God for humanity for this world as well as for hereafter. This is why the quran tells us that whoever has been given knowledge of it has been bestowed with the utmost goodness from God because nothing can match this blessing of God for humanity. Why not? Because it tells people how to live in this world properly. What will happen if people will learn to live in this world properly? Their terrible painful suffering by hands of each other for petty personal gains at each other's expense will come to an end and instead people will ensure well being of each other on basis of human brotherhood.

May be it is time for humanity to start discussing deen of islam as to what it really is. Particularly its pillars. They are not at all what mullahs tell us. Mullahs have been misinterpreting these pillars because they have been working for rulers and money lenders so they have been furthering their agendas as their stooges.

Therefore find out what is meaning of declaration of TOWHEED and what are meanings of words like SALAAH, SOWM, ZAKAAH and HAJJ etc in context of the quranic message and how these terms are related to each other like ideology, society politics, culture and economics or like systems, structures, procedures and practices. Remember deen of islam is a mission assigned by God to humanity through his messengers in form of a program which is supposed to be implemented by mankind for ensuring their own well being with full help and support of each other. This is why it is an education based revolutionary program which needs very hard work by its missionaries.

It is not a pooja of God thing just for sake of it as told by mullahs. No one can change this world merely by pooja of God. One should ask oneself, can pooja of God solve human problems? No, not at all. One can pray to God as much as one likes and nothing will happen till God given program is understood properly and implemented faithfully for solving problems. This is why no mullah has any proper solution for human problems that are related to living in this world properly. No mullah knows how to live in this world properly let alone guide rest of humanity. For a detailed explanation of things about the quran and deen of islam see HERE and HERE.

I do not dismiss any source when it comes to understanding of things. Every little helps. The main problem is misconceptions which we can clearly see if we could educate ourselves to a particular level. For example, I took islam for a mazhab just like other muslims because that is what was and is taught in muslim countries. Not only in muslim countries but muslims all over the world learn islam in context of a mazhab. However when I woke up to critical thinking I found islam did not make any sense to me whatsoever in context of mazhab.

Not only that islam did not make any sense to me in context of mazhab but that mazhab did not make any sense to me in general be it hinduism, parsi-ism, judaism or christianity etc etc. The main reason was and is mazhab has nothing at all to offer humanity. Only when I came across idea of islam is a deen I began studying islam once more. This time it made some sense to me so I studied islam in context of deen more and more and it made sense more and more.

I have explained in detail already the fact that islam is a deen and not a mazhab. I have explained already the difference between the two concepts of islam.

Deen of islam has five pillars.

1)TOWHEED=declaration about oneness of God and how he revealed his message. God is sole ruler of this universe and none else and that muhammad is his last messenger through whom God revealed his final program in the quran. Can this create a better world for humanity? Yes. How? By bringing humanity under rule of God instead of people ruling each other. Does this address issue of needs of people? Yes. How? When people become one ummah and organise and regulate themselves on basis of guidelines provided by the quran they can sort out the issue of their needs and wants by taking all needed steps with full cooperation and support of each other. This will give people a real chance to work for ensuring well being of each other instead of competing against each other as rivals or enemies for personal gains at the expense of each other.

If one looks at declaration of faith in islam one cannot miss this clear cut concept that God alone has the right to rule the universe and each and every bit or atom of it by virtue of being its creator and owner and sustainer and none other than God has any right at all to rule anything at all. Human beings are only managers and consumers of what God has granted them to fulfil his purpose of their creation and that is all. God has provided people things to carry out his assigned mission by implementing his revealed program.

2)SALAAH=community network. It is necessary for humanity to form a network of humanity based upon guidance of the quran ie become an ummah or a proper human community so that quraanic program could be implemented. Can this create a better world for humanity? Yes, because becoming one people under rule of law of God has its huge advantages for humanity. It turns people in to a team that can work for all its essential goals which can help it fulfil all its proper needs and wants with help and support of each other in order to carry out the plan of God for fulling his purpose for which he created human beings.

3)SOWM=abstinence. It is necessary for people to abstain from doing all such things which may cause damage to ummah or may cause tensions or fractures or fights between people of the community. Can this create a better world for humanity? Yes. How? When people do not do anything for harming or destroying each other deliberately then humanity can do things it needs to do rather than worrying about fighting with each other for robbing each other of each other's rights. Does this address the issue of needs of people? Yes.

4)ZAKAAH=growth or to increase capacity or strength or prosperity. It is necessary for people to work for improvement and development or growth and prosperity or expansion of the ummah. Can this create a better world for humanity? Yes. How? When all people of the community do all they can according to the best of their God given abilities for ensuring well being of each other then it is going to help humanity become as strong and as powerful as it is possible for it. Does this address the issue of needs of people? Yes. How? The more humanity as a family is able to organise and regulate itself for fulfilling its needs the more capable the proper community becomes to be able to fulfil its real needs and wants.

5)HAJJ=sacred journey, It is necessary for people to bring about a kingdom based upon guidance of God ie to establish rule of law of God in the world properly. This is a sacred journey to accomplish a sacred goal. Can this create a better world for humanity? Yes. How? When all people have access to all resources of the universe and they work for their own well being as a proepr human family under God then humanity can turn this world into a living paradise for itself and that is how it can prove guidance of God is true and worthy and the provider of this guidance is truly great. Allahu akber.



Compare these five pillars of deen of islam to five pillars of mullah islam or mullaism.



1)Carry out pooja(worship) of only one God instead of none or many Gods. Can this create a better world for humanity? No. Does this address issue of needs of people? No.

2)Pray five times daily. Can this create better world for humanity? No. Does this address issue of needs of people? No.

3)Fasting for a month in a year during month of ramadan. Can this create a better world for humanity? No. Does this address issue of needs of people? No.

4)Pay poor's due at the rate of 2.5% per year on whatever one owns over and above one's essential basic needs. This is only for those who are rich or have more than what they need. Can this create a better world for humanity? No. Does this address issue of needs of people appropriately? No. This makes rich people much more richer and poor people much more poorer. It is recipe for destruction of humanity by hands of each other due to divide between rich and poor and no redressing of balance at all. Add to this inheritance law of mullahs to make it absolutely disastrous. Family of a rich man gets richer and family of a poor man gets poorer.

5)Visit kaaba in makkah once in life time during month of hajj. This is only for people who can afford it. Can this create a better world for humanity? No. Does this address issue of needs of people? No.


So what has mullahs' islam to offer humanity other than wasting their time and imposing painful suffering upon them by hands of rulers, money lenders and mullahs?

People who deliberately tell us islam is a religion are lying to us be they pretending to be muslims are nonmuslims. Deen of islam is from Allah but mazhab is creation of rulers, money lenders and mullahs in order to fool masses.

All Religious people of all religions are fooling themselves and each other by giving rulers, money lenders and mullahs a free hand for their abusive use by them and as a result whole humanity is going through terrible painful suffering by hands of each other.

This is why deen of islam must be judged within its own proper context not on basis of a bit from here and bit from there. It is a system like a machine which has its own components in their proper places that make it function properly. Deen of islam was never implemented properly after the demise of the final messenger of Allah that is why the kingdom based upon guidance of Allah which he setup ended up destroyed due to mistakes of his followers within a short period of time.

I also explained wording of AZAAN or ADHAAN which mullahs tell us is a call for prayer. It is not a call for prayer but a call for unity of humanity under God according to revealed message of God through muhammad his final messenger. When people will look at adhaan in context of deen of islam they will see true meanings of words used in adhaan.

Once people will look at the quranic text in context of deen of islam and get meanings of words from dictionaries instead of nonsense of mullahs like me they too will come to know message of the quran. But till people do that things will continue as they are or may get yet worse or ugly. In my view deen of islam is not the problem but a problem solver for humanity whereas people who claim to be muslims are the real problem who despite claiming to be muslims believe and practice what their mullahs tell them or whatever suits themselves and call it islam. They are to blame fully because they never study the quran as it ought to be studied. Nonmuslims are also to blame because they instead of studying the quran themselves properly and challenging muslims for their beliefs and practices against deen of islam blame deen of islam without really knowing what it is all about.

Not only we have problem with muslims but all versions of mazhab followers be they hindus or christians or whatever. It is because when we study their scriptures they too contain things which support the message of the quran. They too do not fit in with idea of mazhab because they contain statements which cannot be implemented or acted upon unless one takes them as political and economic messages just like the quran.

One only needs to see how can a people speak the truth if their society is set up in such a way that people are forced to lie? How can we stop a people from stealing in a society if a society is forcing poverty on some of its people by design? So I can go on and on. This shows very clearly why some people have twisted words of God to further their own agendas in the very name of God. I can criticise each and every version of mazhab severely. Not only that I can challenge secularism and democracy as well for its part in harm and destruction of humanity. This is why quran based deen of islam is the only worthy solution for mankind to adopt if they have wish for unity, peace, progress and prosperity of mankind.

 

منتظر

Minister (2k+ posts)
Could you please quote any authentic Hadeeth where Prophet Muhammad pbuh or any of his companion (RA) ever had paid any hefty amount of money even 100 times less than the Imam in the story to any poet who praised them in his poetry?
تم کو انعام دینے پر اعتراض ہے ان کی شان میں قصیدہ پڑھنے پر بھی اعتراض ہے شان اہلبیت جدھر بیان ہو ادھر بھی اعتراض ہے کھل کر کیوں نہیں کہتے کے تمارا تعلق بھی یزید سے ہے یعنی کے ابن ہندہ سے ؟
 

منتظر

Minister (2k+ posts)
امام سجاد (ع) کی ہیبت اور فرزدق شاعر کے اشعار:

امام سجاد (ع) کے حج کرنے اور انکی ہیبت کا واقعہ شیعہ و سنی کی کتب تاریخ میں بہت مشہور ہے۔

تنوخی اور ابن سمعون نے اس داستان کو ابو الفرج اصفہانی کے قول سے ایسے نقل کیا ہے کہ:

قال أبو الفرج الأصبهاني: حدثني بن محمد بن الجعد ومحمد بن يحيى قالا: حدثنا محمد بن زكريا العلاني قال: حدثنا ابن عائشة قال: حج هشام بن عبد الملك في خلافة الوليد أخيه ومعه أهل الشام فجهد أن يستلم الحجر فلم يقدر من ازدحام الناس، فنصب له منبر فجلس عليه ينظر إلى الناس، فأقبل زين العابدين علي بن الحسين رضي الله عنهما، وهو أحسن الناس وجهاً، وأنظفهم ثوباً؛ وأطيبهم رائحة، فطاف بالبيت فلما بلغ الحجر تنحى الناس كلهم له وأخلوا الحجر ليستلمه، هيبة له وإجلالاً، فغاظ ذلك هشاماً وبلغ منه، فقال رجل لهشام: من هذا أصلح الله الأمير؟ قال: لا أعرفه، وكان به عارفاً، ولكنه خاف أن يرغب فيه أهل الشام ويسمعوا منه. فقال الفرزدق، وكان لذلك كله حاضراً: أنا أعرفه فسلني يا شامي من هو، قال: ومن هو؟ قال:

هذا الذي تعرف البطحاء وطأته ... والبيت يعرفه والحل والحرم

هذا ابن خير عباد الله كلهم ... هذا التقي النفي الطاهر العلم …

ہشام ابن عبد الملک اپنے بھائی کے دور خلافت میں اہل شام کے کچھ لوگوں کے ساتھ حج پر گیا۔ وہاں پر موجود لوگ حجر اسود کو بوسہ دینا چاہتے تھے، لیکن بہت زیادہ رش کیوجہ سے ایسا نہ کر سکے۔ ہشام کے لیے اس جگہ ایک منبر لگایا گیا اور وہ اس پر بیٹھ کر لوگوں کو دیکھنے لگا۔ اتنے میں امام سجاد بھی وہاں پر آ پہنچے۔ وہ خوبصورتی کے لحاظ سے، سب سے زیادہ خوبصورت اور پاکیزگی کے لحاظ سے ، انکا لباس پاک ترین لباس تھا۔ وہ خانہ کعبہ کا طواف کرتے کرتے جب حجر الاسود کے نزدیک پہنچے تو ایک دم سے سب لوگ ایک طرف ہو گئے اور حجر اسود کو امام کے لیے خالی کر دیا، تا کہ وہ اس پتھر کو ہاتھ سے مس کر سکیں۔ امام کی بزرگی اور ہیبت بہت زیادہ تھی۔ ہشام نے جب امام کی اس جلالت و عظمت کو دیکھا تو بہت غصے میں آ گیا۔ ایک بندے نے کہا اے امیر یہ کون ہے ؟ ہشام نے امام کو جاننے کے باوجود کہا: نہیں میں اسکو نہیں جانتا۔ اس بات کو فرزدق شاعر کھڑا سن رہا تھا، اس نے ہشام سے کہا: میں اس (امام) کو جانتا ہوں۔ اے شامی ادھر آؤ مجھ سے پوچھو کہ وہ کون ہے۔ شامی نے فرزدق سے پوچھا، وہ کون ہے ؟ اس موقع پر فرزدق نے اپنے اشعار میں اس شامی کو جواب دیا:

1- یہ وہ شخص ہے کہ جسکو مکہ کی سرزمین جانتی ہے، حتی اسکے پاؤں کے نشان کو بھی یہ زمین جانتی ہے، خانہ کعبہ، مدینہ کے صحرا، حلّ اور حرم تمام اسکو جانتے ہیں۔

2- یہ خداوند کے بہترین بندگان کا بیٹا ہے، یہ وہی پرہیزگار اور پاکیزہ انسان ہے کہ جو زمین پر خداوند کی آیت و علامت ہے۔

البغدادي، أبو الحسين محمد بن أحمد بن إسماعيل بن عنبس (متوفى387هـ)، أمالي ابن سمعون، ج 1 ص 8 ، طبق برنامه الجامع الكبير.

التنوخي، أبو علي المحسن بن علي، (متوفي: 384هـ) ، المستجاد من فعلات الأجواد ، ج 1 ص 303 ، طبق نرم افزار الجامع الکبير.

 

Back
Top