مردوں کے ایصال ثواب کے لیے قرآن خوانی

Status
Not open for further replies.

mehwish_ali

Chief Minister (5k+ posts)
Dear Mahwish, following is the Hadeeth in Sahih Muslim you are quoting:

Anas reported: A man came panting and entered the row of worshippers and said: Praise be to Allah, much praised and blessed. When the Messenger of Allah (may peace be upon him) finished the prayer he said: Who amongst you uttered these words? The people remained silent. He (the Holy Prophet again said) -: Who amongst you uttered these words? He said nothing wrong. Then a man said: I came and had a difficulty in breathing, so I uttered them. He replied: I saw twelve angels facing one another as to who will take them up (to Allah). (Sahih Muslim Book #004, Hadith #1247)

A similar hadith is also available in Sahih Bukhari:

Narrated Rifa'a bin Rafi AzZuraqi: One day we were praying behind the Prophet. When he raised his head from bowing, he said, "Sami'a-l-lahu Liman hamida." A man behind him said, "Rabbana walaka-l hamd hamdan Kathiran taiyiban mubarakan fihi" (O our Lord! All the praises are for You, many good and blessed praises). When the Prophet completed the prayer, he asked, "Who has said these words?" the man replied, "I." the Prophet said, "I saw over thirty angels competing to write it first." Prophet rose (from bowing) and stood straight till all the vertebrae of his spinal column came to a natural position. (Sahih Bukhari, Book #12, Hadith #764)

No Muslim says that uttering these words " Praise be to Allah, much praised and blessed " is biddat (بدعت). The biddat (even Shirk) is that if somebody start uttering "Ya Ghaus ul Azam" , "Ya Ali" etc.

It is very clear from above Hadeeths that the person was uttering the words alone while praying inside a mosque. Since Prophet Muhammad (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) approved it, then and there, hence these words may be said after saying "Sami'a-l-lahu Liman hamida".

I have personally experienced a biddat. Some of Muslims now a days, utter words like "Allah hoo" in groups in chorus, inside a room with all lights off and at the same time shaking their head (and body) up and down. That would be called biddat.

Furthermore, during the life of Prophet Muhammad
(صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم), he (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) himself was there to correct Muslims if they were going towards wrong direction. Prophet Muhammad (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) has completely delivered the religion before he (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) died. After his (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) death there is nobody to correct if somebody is taking a wrong path, except Quraan and Sunnah.

In the end, I would like to say that, please leave this beautifull and simple religion Islam free of pollution like URS, Milad, Tazias, qawalis etc. and follow just Quraan and Sunnah because after the death of Prophet Muhammad nobody can claim that he is capable of inventing something in religion Islam which was missed by Prophet Muhammad (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) (Nauzobillah).


آپ سے درخواست ہے کہ آپ میرا مراسلہ آنکھیں کھول کر پڑھئیے۔ میں نے ہرگز یہ روایت نقل نہیں کی ہے، بلکہ ذیل کی روایت نقل کی ہے۔



سمجھ نہیں آتا کہ یہ لوگ بدعت کے نام پر کس طرح نفلی عبادات (جیسا کہ ذکر) کو حرام بنا دیتے ہیں۔ کتنی شرمناک بات ہے کہ انکے علماء کو اچھی طرح سے پتا ہے کہ اللہ اور اسکے رسول کے متعلق ہر محفل میں ذکر کرنے کے متعلق انتہائی مستند احادیث موجود ہیں، مگر انکے علماء ان سب کو چھپاتے ہیں تاکہ ہر جگہ شرک و بدعت کے فتوے جاری کر سکیں۔

قیصر مرزا بھائی صاحب، آپ سے درخواست ہے کہ آنکھیں کھول کر ذکر کی محفلوں کے متعلق فقط ایک یہ روایت پڑھ لیں۔ حق راہ کو پانے کے لیے یہ ایک روایت کافی ہے اگر آپ واقعی حق کے متلاشیوں میں سے ہیں۔ اور اگر ہٹ دھرمی کرنی ہے تو الگ بات ہے۔


صحیح مسلم، کتاب الذکر و الدعاء (آنلائن لنک)
سیدنا ابو سعید خدریؓ کہتے ہیں کہ سیدنا معاویہؓ نے مسجد میں (لوگوں کا) ایک حلقہ دیکھا تو پوچھا کہ تم لوگ یہاں کیوں بیٹھے ہو؟ وہ بولے کہ ہم اللہ تعالیٰ کا ذکر کرنے بیٹھے ہیں۔ سیدنا معاویہؓ نے کہا اللہ کی قسم! کیا تم اسی لئے بیٹھے ہو؟ انہوں نے کہا کہ اللہ کی قسم! صرف اللہ کے ذکر کے لئے بیٹھے ہیں۔ سیدنا معاویہؓ نے کہا کہ میں نے تمہیں اس لئے قسم نہیں دی کہ تمہیں جھوٹا سمجھا اور میرا رسول اللہﷺ کے پاس جو مرتبہ تھا، اس رتبہ کے لوگوں میں کوئی مجھ سے کم حدیث کا روایت کرنے والا نہیں ہے (یعنی میں سب لوگوں سے کم حدیث روایت کرتا ہوں)۔ ایک دفعہ رسول اللہﷺ اپنے اصحاب کے حلقہ پر نکلے اور پوچھا کہ تم کیوں بیٹھے ہو؟ وہ بولے کہ ہم اللہ جل و علا کی یاد کرنے کو بیٹھے ہیں اور اس کی تعریف کرتے ہیں اور شکر کرتے ہیں کہ اس نے ہمیں اسلام کی راہ بتلائی اور ہمارے اوپر احسان کیا۔ آپﷺ نے فرمایا، اللہ تعالیٰ کی قسم! تم اسی لئے بیٹھے ہو؟ وہ بولے کہ اللہ کی قسم! ہم تو صرف اسی واسطے بیٹھے ہیں۔ آپﷺ نے فرمایا کہ میں نے تمہیں اس لئے قسم نہیں دی کہ تمہیں جھوٹا، سمجھا بلکہ میرے پاس جبرئیل علیہ السلام آئے اور بیان کیا کہ اللہ تعالیٰ تمہاری وجہ سے فرشتوں میں فخر کر رہا ہے۔
چنانچہ ثابت ہوا کہ:
1. یہ صحابہ کرام اپنی مرضی سےمحفل میں حلقے بنا کر "ذکر" کر رہے تھے۔
2. اللہ کے رسول نے انہیں ایسا کرنے کا براہ راست کوئی حکم نہیں دیا تھا، بلکہ یہ صحابہ کرام کا اپنا اجتہاد تھا کہ بنیادی اصول اللہ کا ذکر کرنا ہے اور اسکا طریقہ یعنی محفل بنا کر ذکر کرنا عین مباح فعل ہے اور اسلام کی کسی بنیادی اصول سے نہیں ٹکراتا ہے۔
3. اس ذکر کی محفل کے "وقت" کا تعین بھی ان صحابہ نے اپنی مرضی سے کیا تھا کیونکہ انہیں علم تھا کہ شریعت کا کوئی ایسا اصول نہیں ہے جو ایسے اوقات میں ذکر کی محفل کرنے کو حرام ٹہراتا ہے۔
4. اور جب اللہ کے رسول ﷺ کو صحابہ کرام کے اس "نئے"نفلی عباداتی فعل کا علم ہوتا ہے تو آپ ﷺ اس پر بدعت و ضلالت کا فتویٰ لگانے کی بجائے ان صحابہ کرام کو فرماتے ہیں کہ اللہ تعالی انکے اس "نئے فعل" کی وجہ سے فرشتوں میں فخر کر رہا ہے۔

 

mehwish_ali

Chief Minister (5k+ posts)
ایک اور روایت جس سے ثابت ہوتا ہے کہ مردے پر "ذکر" کرنے سے مردے کی قبر کشادہ ہو جاتی ہے (اور قرآن بھی ذکر ہے)۔

(حديث مرفوع) حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ ، حَدَّثَنَا أَبِي ، عَنِ ابْنِ إِسْحَاقَ ، حَدَّثَنِي مُعَاذُ بْنُ رِفَاعَةَ الْأَنْصَارِيُّ ، ثُمَّ الزُّرَقِيُّ ، عَنْ مَحْمُودِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْجَمُوحِ ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ ، قَالَ : خَرَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمًا إِلَى سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ حِينَ تُوُفِّيَ ، قَالَ : فَلَمَّا صَلَّى عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَوُضِعَ فِي قَبْرِهِ ، وَسُوِّيَ عَلَيْهِ ، سَبَّحَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَسَبَّحْنَا طَوِيلًا ، ثُمَّ كَبَّرَ ، فَكَبَّرْنَا ، فَقِيلَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، لِمَ سَبَّحْتَ ، ثُمَّ كَبَّرْتَ ؟ ، قَالَ : " لَقَدْ تَضَايَقَ عَلَى هَذَا الْعَبْدِ الصَّالِحِ قَبْرُهُ ، حَتَّى فَرَّجَهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَنْهُ " .


حضرت جابر بن عبد اللہ انصاری سے روایت ہے کہ ہم رسول ص کے ساتھ ایک دن نکلے جب سعد بن معاذ فوت ہوئے راوی کہتے ہیں کہ رسول ص نے ان پر نماز پڑھی اور ان کو قبر میں رکھ گیا اور مٹی ڈال دی گئی تو رسول ص نے تسبیحات پڑھیں پھر ہم نے بھی طویل تسبیحات پڑھیں پھر رسول ص نے تکبیرات پڑھیں پھر رسول سے پوچھا گیا کہ آپ ص نے تسبیح اور تکبیر کس لیے پڑھیں۔ فرمایا رسول ص نے کہ اس نیک بنے پر قبر تنگ ہو گئی تھی یہاں تک کہ اللہ نے اس کی قبر کو کشادہ کر دیا۔
(مسند احمد بن حنبل، جلد ۳، صفحہ ۳۶۰، حدیث ۱۴۹۳۴). یہ روایت “حسن” ہے۔سعودی عالم شیخ البانی نے بھی تخریج مشکوۃ المصابیح میں اس روایت کو حسن قرار دیا ہے۔
 

mehwish_ali

Chief Minister (5k+ posts)
Re: Recitation of Qu'raan for the deceased ones

Imam Nawawi (Rehmatuallah alihe)[FONT=verdana,geneva]

It is narrated in Sahih Muslim from Amr bin al-Aas (RA) that he said: When you have buried me then stand around my grave for a time in which a Camel could be slaughtered and its meat is distributed, so that I may "ENJOY YOUR COMPANY" and ascertain what answer I can give to the messengers (angels) of Allah.

It is narrated in Abu Dawud and Baihaqi with "HASSAN" chain from Uthman (RA) who said: The Prophet (Peace be upon him) after burying the deceased used to stand (on his side) and say: Ask Allah for his forgivenss and that he should stand firm because he is being questioned.

Imam Shafi'i (rah) and his companions said: To recite something from Quran (at the grave) is recommended, If "KHATAM UL QURAN" is done then it is even better.

It is narrated in Sunnan Baihaqi with "HASSAN CHAIN" that Ibn Umar (ra) considered it Mustahab to recite Beginning and ending Ayahs of Surah Baqarah at the grave after burying [Kitab ul Adhkaar, Page No. 278]

Imam Nawawi (Rehmatuallah alihe)

Kitab ul Adhkaar by Imam Nawawi (Rahimuhullah) - Published by Dar ul Manhaaj, Jeddah, Saudi Arabia



kitab%20ul%20adhkaar%20by%20imam%20nawawi%20rahimuhullah%20-%20published%20by%20dar%20ul%20manhaaj%20jeddah%20saudi%20arabia.jpg


[FONT=verdana,geneva]Page No. 278


hadith%20on%20reciting%20quran%20at%20graves.jpg

[/FONT][/FONT]



Imam Nawawi said: "Whoever visits a grave, let him greet its dweller, recite some Qur'an, and make an invocation for the deceased."

►al-Nawawi, Minhaj al-Talibin, end of Kitab al-Jana'iz.



[/INDENT]

شکریہ۔ یہ روایات بھی انکے گلے میں ہڈی بن کر پھنسی رہیں گی اور یہ یہاں وہی وطیرہ اپنائیں گے کہ ان سے آنکھیں چراتے ہوئے راہ فرار اختیار کر لیں گے اور بھرپور کوشش کریں گے کہ ان روایات کو چھپایا جائے۔
 

QaiserMirza

Chief Minister (5k+ posts)
یہ بھی ہمارا بڑا عجیب طریقہ ہے
دین کی باتیں ،
اس دین کی جو کہ سارے عالم کے لیے روشنی اور ہدایت بنا کر بھیجا گیا ہے
ہم ایک دوسرے کو اس طرح سمجھتے ہیں کہ کتنی پرانی دشمنی ہے
مختلف اختلافات کو ایک دوسرے کے ساتھ مل کر بحث کرنے کے بجاے ہم ایک دوسرے کو نیچا دکھانا چاہتے ہیں
اپنے آپ کو سب سے اعلیٰ ثابت کرنے کی کوشش کرتے ہیں اور اس میں اخلاق کی تمام سرحدیں پار کر جاتے ہیں
اپنے علم سے دوسرے بھائی کی رہنمائی کرنے کے بجاے اسے دل بھر کر گلیاں دیتے ہیں

کیا یہ ہی رواداری ہمارے پیارے رسول نے ہمیں سکھائی ہے
علم ایک سمندر ہے اور ہم اس کے کنارے پر کھڑے ہیں اور شاید ہمارے پیر بھی گیلے نہیں ہو رہے ہیں
علم نے اپنی ساری زندگی علم کے حصول میں لگا دی پھر بھی اپنے آپ کو عالم کے درجے پر نہیں سمجھتے اور ہم اپنے آپ کو نہ جانے کیا سمجھتے ہیں

الله تعالی ہمیں ایسا علم عطا فرماے جو دونوں جہانوں کے لئے کامیابی کا سبب ہو
 

Pakistani1947

Chief Minister (5k+ posts)
Dear Mahwish,

You are right, following is the Hadith you have quoted:


Abu Sa'id Khudri reported that Mu'awiya went to a circle in the
mosque and said: What makes you sit here? They said: We are sitting here in order to re- member Allah. He said: I adjure you by Allah (to tell me whether you are sitting here for this very purpose)? They said: By Allah, we are sitting here for this very purpose. Thereupon, he said: I have not demanded you to take an oath, because of any allegation against you and none of my rank in the eye of Allah's Messenger (may peace be upon him) is the narrator of so few ahadith as I am. The fact is that Allah's Messenger (may peace be upon him) went out to the circle of his Companions and said: What makes you sit? They said: We are sitting here in order to remember Allah and to praise Him for He guided us to the path of Islam and He conferred favours upon us. Thereupon he adjured by Allah and asked if that only was the purpose of their sitting there. They said: By Allah, we are not sitting here but for this very purpose, whereupon he (the Messenger) said: I am not asking you to take an oath because of any allegation against you but for the fact that Gabriel came to me and he informed me that Allah, the Exalted and Glorious, was talking to the angels about your magnificence. (Sahih Muslim Book #035, Hadith #6521)

Muslims still sit together in mosques in order to remember Allah. For example, after obligatory prayers Muslims do Tasbeh of Suhan-Allah, Al-humdolillah and Suhan-Allah. Which is fine and not biddat as is suported by authentic hadiths. The biddat is doing religious acts without the support of Quraan and Authentic Hadiths.

No Muslim says that uttering these words " Praise be to Allah, much praised and blessed " is biddat (بدعت). The biddat (even Shirk) is that if somebody start uttering "Ya Ghaus ul Azam" , "Ya Ali" etc.

I have personally experienced a biddat. Some of Muslims now a days, utter words like "Allah hoo" in groups in chorus, inside a room with all lights off and at the same time shaking their head (and body) up and down. That would be called biddat.

Furthermore, during the life of Prophet Muhammad
(صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم), he (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) himself was there to correct Muslims if they were going towards wrong direction. Prophet Muhammad (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) has completely delivered the religion before he (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) died. After his (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) death there is nobody to correct if somebody is taking a wrong path, except Quraan and Sunnah.

In the end, I would like to say that, please leave this beautifull and simple religion Islam free of pollution like URS, Milad, Tazias, qawalis etc. and follow just Quraan and Sunnah because after the death of Prophet Muhammad nobody can claim that he is capable of inventing something in religion Islam which was missed by Prophet Muhammad (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) (Nauzobillah).
 
Last edited:

Baba jee

Councller (250+ posts)
إِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَآءٌ عَلَيۡهِمۡ ءَأَنذَرۡتَهُمۡ أَمۡ لَمۡ تُنذِرۡهُمۡ لَا يُؤۡمِنُونَ (٦) خَتَمَ ٱللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمۡ وَعَلَىٰ سَمۡعِهِمۡ*ۖ وَعَلَىٰٓ أَبۡصَـٰرِهِمۡ غِشَـٰوَةٌ۬*ۖ وَلَهُمۡ عَذَابٌ عَظِيمٌ۬ (٧
 

Cheeko

Minister (2k+ posts)

سمجھ نہیں آتا کہ یہ لوگ بدعت کے نام پر کس طرح نفلی عبادات (جیسا کہ ذکر) کو حرام بنا دیتے ہیں۔ کتنی شرمناک بات ہے کہ انکے علماء کو اچھی طرح سے پتا ہے کہ اللہ اور اسکے رسول کے متعلق ہر محفل میں ذکر کرنے کے متعلق انتہائی مستند احادیث موجود ہیں، مگر انکے علماء ان سب کو چھپاتے ہیں تاکہ ہر جگہ شرک و بدعت کے فتوے جاری کر سکیں۔

قیصر مرزا بھائی صاحب، آپ سے درخواست ہے کہ آنکھیں کھول کر ذکر کی محفلوں کے متعلق فقط ایک یہ روایت پڑھ لیں۔ حق راہ کو پانے کے لیے یہ ایک روایت کافی ہے اگر آپ واقعی حق کے متلاشیوں میں سے ہیں۔ اور اگر ہٹ دھرمی کرنی ہے تو الگ بات ہے۔


صحیح مسلم، کتاب الذکر و الدعاء (آنلائن لنک)
سیدنا ابو سعید خدریؓ کہتے ہیں کہ سیدنا معاویہؓ نے مسجد میں (لوگوں کا) ایک حلقہ دیکھا تو پوچھا کہ تم لوگ یہاں کیوں بیٹھے ہو؟ وہ بولے کہ ہم اللہ تعالیٰ کا ذکر کرنے بیٹھے ہیں۔ سیدنا معاویہؓ نے کہا اللہ کی قسم! کیا تم اسی لئے بیٹھے ہو؟ انہوں نے کہا کہ اللہ کی قسم! صرف اللہ کے ذکر کے لئے بیٹھے ہیں۔ سیدنا معاویہؓ نے کہا کہ میں نے تمہیں اس لئے قسم نہیں دی کہ تمہیں جھوٹا سمجھا اور میرا رسول اللہﷺ کے پاس جو مرتبہ تھا، اس رتبہ کے لوگوں میں کوئی مجھ سے کم حدیث کا روایت کرنے والا نہیں ہے (یعنی میں سب لوگوں سے کم حدیث روایت کرتا ہوں)۔ ایک دفعہ رسول اللہﷺ اپنے اصحاب کے حلقہ پر نکلے اور پوچھا کہ تم کیوں بیٹھے ہو؟ وہ بولے کہ ہم اللہ جل و علا کی یاد کرنے کو بیٹھے ہیں اور اس کی تعریف کرتے ہیں اور شکر کرتے ہیں کہ اس نے ہمیں اسلام کی راہ بتلائی اور ہمارے اوپر احسان کیا۔ آپﷺ نے فرمایا، اللہ تعالیٰ کی قسم! تم اسی لئے بیٹھے ہو؟ وہ بولے کہ اللہ کی قسم! ہم تو صرف اسی واسطے بیٹھے ہیں۔ آپﷺ نے فرمایا کہ میں نے تمہیں اس لئے قسم نہیں دی کہ تمہیں جھوٹا، سمجھا بلکہ میرے پاس جبرئیل علیہ السلام آئے اور بیان کیا کہ اللہ تعالیٰ تمہاری وجہ سے فرشتوں میں فخر کر رہا ہے۔
چنانچہ ثابت ہوا کہ:
1. یہ صحابہ کرام اپنی مرضی سےمحفل میں حلقے بنا کر "ذکر" کر رہے تھے۔
2. اللہ کے رسول نے انہیں ایسا کرنے کا براہ راست کوئی حکم نہیں دیا تھا، بلکہ یہ صحابہ کرام کا اپنا اجتہاد تھا کہ بنیادی اصول اللہ کا ذکر کرنا ہے اور اسکا طریقہ یعنی محفل بنا کر ذکر کرنا عین مباح فعل ہے اور اسلام کی کسی بنیادی اصول سے نہیں ٹکراتا ہے۔
3. اس ذکر کی محفل کے "وقت" کا تعین بھی ان صحابہ نے اپنی مرضی سے کیا تھا کیونکہ انہیں علم تھا کہ شریعت کا کوئی ایسا اصول نہیں ہے جو ایسے اوقات میں ذکر کی محفل کرنے کو حرام ٹہراتا ہے۔
4. اور جب اللہ کے رسول ﷺ کو صحابہ کرام کے اس "نئے"نفلی عباداتی فعل کا علم ہوتا ہے تو آپ ﷺ اس پر بدعت و ضلالت کا فتویٰ لگانے کی بجائے ان صحابہ کرام کو فرماتے ہیں کہ اللہ تعالی انکے اس "نئے فعل" کی وجہ سے فرشتوں میں فخر کر رہا ہے۔


Thank you for Shedding some new light to unmask the true face and busting the myth behind this rogue threads article. It reveals the hidden intentions of Qaiser Mirza and company which is to distort the real face of Islam and present it like a flawed religion Nauzobillah.
 

babadeena

Minister (2k+ posts)
إِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَآءٌ عَلَيۡهِمۡ ءَأَنذَرۡتَهُمۡ أَمۡ لَمۡ تُنذِرۡهُمۡ لَا يُؤۡمِنُونَ (٦) خَتَمَ ٱللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمۡ وَعَلَىٰ سَمۡعِهِمۡ*ۖ وَعَلَىٰٓ أَبۡصَـٰرِهِمۡ غِشَـٰوَةٌ۬*ۖ وَلَهُمۡ عَذَابٌ عَظِيمٌ۬ (٧
Baba Jee:
Really these verses should be recited for dead with translation. Fantastic!
 

babadeena

Minister (2k+ posts)
Have already said and dont have to repeat my views no matter how many times you try to distort them.
Yes his father was dead otherwise there was no point in asking from Hazrat Ibrahim a.s before his death
to plea for his forgiveness as he was an enemy of Allah.

Where are the Ayats to prove that father was dead when Ibrahim made
dua, Your 72 is silent on this. You just pasted another verses and that also
kills your criteria Remember those verses are for whom (as per your criteria)?
 

babadeena

Minister (2k+ posts)
@Mewish_Ali,

No one is questioning "Zikar-ei-Illahi", the point is reading Quran over
the dead person. When people read about verses regarding Lot (as) (for example)
what they are conveying?
 

Cheeko

Minister (2k+ posts)
Where are the Ayats to prove that father was dead when Ibrahim made
dua, Your 72 is silent on this. You just pasted another verses and that also
kills your criteria Remember those verses are for whom (as per your criteria)?

You need to be more clearer for the reader to get the appropriate answer at the right time like this time. You mixed up two things in one post in your post 70 without segregating them which gave it a wrong impression. You are clearer in this post.

Where are the Ayats to prove that father was alive when Ibrahim made dua. Why did Ibrahim choose for dua instead of convincing his father to the right path if he was alive then.

Read the Ayat again

And Abraham prayed for his father's forgiveness only because of a promise he had made to him. But when it became clear to him that he was an enemy to Allah, he dissociated himself from him: for Abraham was most tender-hearted, forbearing [9:114]

Why did Ibrahims father ask Ibrahim to make dua for him when he could have done it himself if he was alive.
 
Last edited:

babadeena

Minister (2k+ posts)
You need to be more clearer for the reader to get the appropriate answer at the right time like this time. You mixed up two things in one post in your post 70 without segregating them which gave it a wrong impression. You are clearer in this post.

Where are the Ayats to prove that father was alive when Ibrahim made dua. Why did Ibrahim choose for dua instead of convincing his father to the right path if he was alive then.

Read the Ayat again

And Abraham prayed for his father's forgiveness only because of a promise he had made to him. But when it became clear to him that he was an enemy to Allah, he dissociated himself from him: for Abraham was most tender-hearted, forbearing [9:114]

Why did Ibrahims father ask Ibrahim to make dua for him when he could have done it himself if he was alive.

Check 26:86 it proves that Father was alive?????? do you have any verse to prove your contention?
 

babadeena

Minister (2k+ posts)
I am laughing at you. Where in the Ayat is that father is alive.
إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ [FONT=verdana,arial,helvetica]{70**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:70] When he said to his father and his people: What do you worship?[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:70] When he said unto his father and his folk: What worship ye?[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:70] Behold, he said to his father and his people: "What worship ye?"[/SIZE]
قَالُوا نَعْبُدُ أَصْنَامًا فَنَظَلُّ لَهَا عَاكِفِينَ [FONT=verdana,arial,helvetica]{71**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:71] They said: We worship idols, so we shall be their votaries.[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:71] They said: We worship idols, and are ever devoted unto them.[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:71] They said: "We worship idols, and we remain constantly in attendance on them."[/SIZE]
قَالَ هَلْ يَسْمَعُونَكُمْ إِذْ تَدْعُونَ [FONT=verdana,arial,helvetica]{72**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:72] He said: Do they hear you when you call?[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:72] He said: Do they hear you when ye cry?[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:72] He said: "Do they listen to you when ye call (on them)?"[/SIZE]
أَوْ يَنْفَعُونَكُمْ أَوْ يَضُرُّونَ [FONT=verdana,arial,helvetica]{73**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:73] Or do they profit you or cause you harm?[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:73] Or do they benefit or harm you?[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:73] "Or do you good or harm?"[/SIZE]
قَالُوا بَلْ وَجَدْنَا آبَاءَنَا كَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ [FONT=verdana,arial,helvetica]{74**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:74] They said: Nay, we found our fathers doing so.[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:74] They said: Nay, but we found our fathers acting on this wise.[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:74] They said: "Nay, but we found our fathers doing thus (what we do)."[/SIZE]
قَالَ أَفَرَأَيْتُمْ مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ [FONT=verdana,arial,helvetica]{75**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:75] He said: Have you then considered what you have been worshipping:[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:75] He said: See now that which ye worship,[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:75] He said: "Do ye then see whom ye have been worshipping,-[/SIZE]
أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمُ الْأَقْدَمُونَ [FONT=verdana,arial,helvetica]{76**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:76] You and your ancient sires.[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:76] Ye and your forefathers![/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:76] "Ye and your fathers before you?-[/SIZE]
فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِي إِلَّا رَبَّ الْعَالَمِينَ [FONT=verdana,arial,helvetica]{77**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:77] Surely they are enemies to me, but not (so) the Lord of the worlds;[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:77] Lo! they are (all) an enemy unto me, save the Lord of the Worlds,[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:77] "For they are enemies to me; not so the Lord and Cherisher of the Worlds;[/SIZE]
الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ [FONT=verdana,arial,helvetica]{78**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:78] Who created me, then He has shown me the way:[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:78] Who created me, and He doth guide me,[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:78] "Who created me, and it is He Who guides me;[/SIZE]
وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ [FONT=verdana,arial,helvetica]{79**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:79] And He Who gives me to eat and gives me to drink:[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:79] And Who feedeth me and watereth me.[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:79] "Who gives me food and drink,[/SIZE]
وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ [FONT=verdana,arial,helvetica]{80**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:80] And when I am sick, then He restores me to health[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:80] And when I sicken, then He healeth me,[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:80] "And when I am ill, it is He Who cures me;[/SIZE]
وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ [FONT=verdana,arial,helvetica]{81**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:81] And He Who will cause me to die, then give me life;[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:81] And Who causeth me to die, then giveth me life (again),[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:81] "Who will cause me to die, and then to life (again);[/SIZE]
وَالَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ [FONT=verdana,arial,helvetica]{82**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:82] And Who, I hope, will forgive me my mistakes on the day of judgment.[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:82] And Who, I ardently hope, will forgive me my sin on the Day of Judgment.[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:82] "And who, I hope, will forgive me my faults on the day of Judgment.[/SIZE]
رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ [FONT=verdana,arial,helvetica]{83**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:83] My Lord: Grant me wisdom, and join me with the good[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:83] My Lord! Vouchsafe me wisdom and unite me to the righteous.[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:83] "O my Lord! bestow wisdom on me, and join me with the righteous;[/SIZE]
وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ [FONT=verdana,arial,helvetica]{84**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:84] And ordain for me a goodly mention among posterity[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:84] And give unto me a good report in later generations.[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:84] "Grant me honourable mention on the tongue of truth among the latest (generations);[/SIZE]
وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ [FONT=verdana,arial,helvetica]{85**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:85] And make me of the heirs of the garden of bliss[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:85] And place me among the inheritors of the Garden of Delight,[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:85] "Make me one of the inheritors of the Garden of Bliss;[/SIZE]
وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّالِّينَ [FONT=verdana,arial,helvetica]{86**[/FONT]
[SIZE=-1][Shakir 26:86] And forgive my father, for surely he is of those who have gone astray;[/SIZE]
[SIZE=-1][Pickthal 26:86] And forgive my father. Lo! he is of those who err.[/SIZE]
[SIZE=-1][Yusufali 26:86] "Forgive my father, for that he is among those astray;

I really feel very sorry of your state of mind. instead of laughing you
should do matam on or of your understanding? Ibrahim(as) is clearly
talking with his father and people.
[/SIZE]
 

Veila Mast

Senator (1k+ posts)
Woh Kartay Hain Chup Kar, Tadbeer Issay Kahtay Hain

(They do and get away with it, that's called strategy)

Ham Dhar Liye Jatay Hain, Taqdeer Issay Kahtay Hain!

(We do and get caught, that's called destiny)


sheikh_zayed_grave_sm.jpg


Has any one visited Sheikh Zayed's grave built in "Masjid" in "Abu Dhabi"!!!!!!!!!!

If you have then you must verify me that grave is ALWAYS occupied by HUFFAZ KARAM!!!!!!!!!!!!!!!!!

Now all of you EXPERT in religious affair and VERY ANXIOUS TO LABEL PAKISTAN A MUSHRIK STATE then they must label ABU DHABI in same rank!

Heve you dare to do so!!!!!!!!!!

Let me see your responsed now!!!!!!!
 

QaiserMirza

Chief Minister (5k+ posts)
Labeling "Arab" on anyone does not mean he is a model Muslim.

پاکستان مشرک ملک نہیں
یہ ایک "مملکت خداداد" ہے
یہ اسلام کے نام پر وجود میں آئی ہے
اور انشاللہ اسلام کی سربلندی کے لیے قایم و دایم رہے گی
ہم زندہ راہیں یا نہ راہیں وہ دن ضرور آئے گا جب پاکستان میں اسلامی شریعت نافذ ہوگی
 

Cheeko

Minister (2k+ posts)
I really feel very sorry of your state of mind. instead of laughing you
should do matam on or of your understanding? Ibrahim(as) is clearly
talking with his father and people.
[/SIZE]

I am still laughing at you because you have been trapped in your own contradictions once again by me very wisely. You played into my hands and I lead you to expose your contradiction by your own hands. Read the Ayat 26:86 again and read 9:114 again and compare and contrast.

And Abraham prayed for his father's forgiveness only because of a promise he had made to him. But when it became clear to him that he was an enemy to Allah, he dissociated himself from him: for Abraham was most tender-hearted, forbearing [9:114]

In 9:114 there is the mention of the word promise which is not the case in 26:86 where the dua at that time is voluntary and occurred well before the time period of 9:114. It just takes common sense and clear intentions to understand the Qurani Ayats. I do feel like doing matam on your mental condition.
 

Cheeko

Minister (2k+ posts)
Labeling "Arab" on anyone does not mean he is a model Muslim.

پاکستان مشرک ملک نہیں
یہ ایک "مملکت خداداد" ہے
یہ اسلام کے نام پر وجود میں آئی ہے
اور انشاللہ اسلام کی سربلندی کے لیے قایم و دایم رہے گی
ہم زندہ راہیں یا نہ راہیں وہ دن ضرور آئے گا جب پاکستان میں اسلامی شریعت نافذ ہوگی

What you call Islami shariat is Saudi shariat. Islami shariat is acceptable to Pakistanis but not Saudi shariat.
 
Status
Not open for further replies.

Back
Top