تمام بڑے اقتصادی شعبوں میں موجودگی: زراعت، خدمات کی صنعت، پیداوار، بینکنگ، تیل اور گیس، تعلیم، کھاد، رئیل اسٹیٹ، اور یہاں تک کہ بنیادی اشیاء۔
کاروبار میں براہ راست شمولیت: یونٹس پیٹرول پمپس، خریداری کے پلازے، اور دیگر منصوبوں کا انتظام کرتے ہیں۔
فلاحی بنیادیں نجی کاروبار کے لیے ذرائع: فوجی فاؤنڈیشن، آرمی ویلفیئر ٹرسٹ، بحریہ فاؤنڈیشن، اور شاہین فاؤنڈیشن۔
غیر شفاف کارروائیاں اور شفافیت کی کمی: مثال کے طور پر، فوجی کھاد کے سربراہ کا پارلیمنٹ کے سامنے جواب دینے سے انکار۔
سیاسی جماعتیں فوج کو خوش کرنے کی ترغیب: سیاستدان "سویٹینرز" اور جنرلز کے ساتھ ذاتی تعلقات کو ادارہ جاتی اصلاحات پر ترجیح دیتے ہیں۔
جوابدہی کے طریقہ کار کی کمزوری: فوج کی اقتصادی سرگرمیاں سرکاری ریاستی جوابدہی سے باہر چلتی ہیں۔
عوامی اداروں کی کمزوری: عدلیہ، سیاسی جماعتیں، اور بیوروکریسی کو منظم طور پر کمزور کیا گیا ہے اور فوج کے ذریعے باہر نکالا گیا ہے۔
عوامی عدم اطمینان میں اضافہ: فوج پر بڑھتی ہوئی عوامی تنقید اس کی عوام کی نظر میں غیر قانونی حیثیت کی عکاسی کرتی ہے۔
مہارت کی کمی اور بدانتظامی: فوجی قیادت پیچیدہ اقتصادی چیلنجز کو سنبھالنے کی مہارت اور سمجھ سے محروم ہے۔
کنٹرول پر مسلسل توجہ: فوج اہم شعبوں پر کنٹرول برقرار رکھنے کی کوشش کرتی ہے، جو نجی شعبے کی ترقی اور کارکردگی میں رکاوٹ بنتی ہے۔
عدم اعتماد اور کینہ: بلوچستان اور خیبر پختونخوا میں طاقت کے استعمال اور اختلاف رائے کو خاموش کرنے سے اعتماد مزید کمزور ہوتا ہے اور اقتصادی ترقی میں رکاوٹ آتی ہے۔
The only one standing right now is the PTI leadership... but the party should start building awareness about how to engage with the military and bring about a change."
Books identifies six different models, with Pakistan's characterized by a "parent-guardian military" that exerts control even when not in direct power. This power is facilitated by the military's deep involvement in various sectors:
Presence across all major economic sectors: Agriculture, service industry, manufacturing, banking, oil and gas, education, fertilizer, real estate, and even basic commodities.
Direct involvement of units in business: Units operate petrol pumps, shopping plazas, and other ventures.
Welfare foundations as vehicles for private business: Fauji Foundation, Army Welfare Trust, Bahria Foundation, and Shaheen Foundation.
Opaque operations and lack of transparency: Exemplified by the refusal of the Fauji Fertilizer head to answer to Parliament.
Political parties incentivized to appease the military: Politicians prioritize "sweeteners" and personal connections with generals over institutional reform.
Erosion of accountability mechanisms: The military's economic activities operate outside of official state accountability.
Weakening of civilian institutions: The judiciary, political parties, and bureaucracy have all been systematically weakened and crowded out by the military.
Rise of public discontent: Growing public criticism of the military reflects its illegitimacy in the eyes of the people.
Lack of expertise and mismanagement: Military leadership lacks the skills and understanding to manage complex economic challenges.
Continued focus on control: The military seeks to retain control over key sectors, hindering private sector growth and efficiency.
Distrust and resentment: The use of force and silencing of dissent in Baluchistan and Khyber Pakhtunkhwa further erodes trust and hampers economic development.