Metro bus - Nakam Ya Kamyab

Wake Up Pakistan

Chief Minister (5k+ posts)
Oeeey bagloool

nakaaami kee baat nahee

corruption khooori ke baat hai

aur metro loss mai ya hai profit mai

yeah be bata dou
 

Eyeaan

Chief Minister (5k+ posts)

کسی منصوبے کامیابی یا ناکامی جاننے کا عمومی میعار یہ ہے کہ منصوبے
کی کتنی ضرورت ہے،

اسکی قیمت اور فواید کی نسبت کیاہے،

اسکی قیمت کون اداکرے گااور فایدہ کون اٹھاے گا،
کتنے عرصہ میں اپنی قیمت١قرض ادا کرے گا۔
ضرورت کے کتنے فیصد اور کتنے عرصہ کے لیے پورا کرے گا۔
۔ اور منصوبہ پر عمل کرنے، جاری رکھنے اور وسیع کرنے کے لیے، کس قدر مالی اور افرادی سکت موجود ہے۔
منصوبے کے ضرورت پو ری کرنے کے علاوہ کیا اضافی فواید ہوں گے۔
مگر یہ سب عام لوگوں کے لیے ہے۔

جبکہ شہباز شریف کا میعار

ترکی میں ایسا دیکھا تھا ہم بھی یوں کر لیتے ہیں۔
ووٹ کتنے ملیں گے۔
خود کو اور یاروں کو مال پانی بنانے گا کتنا موقع ہےِِ۔

نونی کا میعار

دس بیس دفعہ غریب غریب کا لفظ بولو اور منصوبہ کامیاب۔



ورنہ شہباز کا یہ منصوبہ ہر لحاظ سے ناکام اور مس منیجمنٹ کی درخشاں مثال ہے۔
 

SalmanNaseem7

Voter (50+ posts)
میٹرو نقصان میں چل رہی ہے اس لیئے ناکام ہے ۔


کسی منصوبے کامیابی یا ناکامی جاننے کا عمومی میعار یہ ہے کہ منصوبے
کی کتنی ضرورت ہے،

اسکی قیمت اور فواید کی نسبت کیاہے،

اسکی قیمت کون اداکرے گااور فایدہ کون اٹھاے گا،
کتنے عرصہ میں اپنی قیمت١قرض ادا کرے گا۔
ضرورت کے کتنے فیصد اور کتنے عرصہ کے لیے پورا کرے گا۔
۔ اور منصوبہ پر عمل کرنے، جاری رکھنے اور وسیع کرنے کے لیے، کس قدر مالی اور افرادی سکت موجود ہے۔
منصوبے کے ضرورت پو ری کرنے کے علاوہ کیا اضافی فواید ہوں گے۔
مگر یہ سب عام لوگوں کے لیے ہے۔

جبکہ شہباز شریف کا میعار

ترکی میں ایسا دیکھا تھا ہم بھی یوں کر لیتے ہیں۔
ووٹ کتنے ملیں گے۔
خود کو اور یاروں کو مال پانی بنانے گا کتنا موقع ہےِِ۔

نونی کا میعار

دس بیس دفعہ غریب غریب کا لفظ بولو اور منصوبہ کامیاب۔



ورنہ شہباز کا یہ منصوبہ ہر ل*اظ سے ناکام اور مس منیجمنٹ کی درخشاں مثال ہے۔
ghareeb awam ko fida ho raha hy bus main jaga nhi milti that my personal experience

rehi bat budget ki
Google karo london metro k passy kitny saal main pory hove ta, fact is dunyia main 90 persent transportion k project government ki support per chalty hain

kuch log khta hain India itna passion main chand per chala gaya but on jahilion ko yah nhi pata k os k lay kitniy arab ki industry lagni pari hy, or kitni core dollor subsidy dayti hy ajj b government

come up with logically fact
 

Okara

Prime Minister (20k+ posts)
Successful in the eyes of Al-Buraq and helping Turkey to progress. Turkish government must acknowledge that poor Pakistani brothers are helping in their progress.
 

Eyeaan

Chief Minister (5k+ posts)
ghareeb awam ko fida ho raha hy bus main jaga nhi milti that my personal experience

rehi bat budget ki
Google karo london metro k passy kitny saal main pory hove ta, fact is dunyia main 90 persent transportion k project government ki support per chalty hain

kuch log khta hain India itna passion main chand per chala gaya but on jahilion ko yah nhi pata k os k lay kitniy arab ki industry lagni pari hy, or kitni core dollor subsidy dayti hy ajj b government

come up with logically fact

Please come off of your google band wagon. And please do not compare 'India's chand pe jana' with a public transport system of a city. It is like comparing apple and oranges and before taunting learn about how the economies of two projects differ from each other.
I listed the general criteria of a project's success and viability which remains the same in case of a public transport system as well. It was you who came up with a mantra of ghreeb ghareeb, which is simply nonsense because you, I assume, do not comprehend the economics of a transport system. I'm all for an efficient public transport system and, in direct accounting, those are almost always supported by the subsidies - however that does not mean that the cost/benefit criterion is absent for such projects.
There are are a number of questions regarding this project especially the operational issues, however let us focus on just one issue.

The real beneficiaries of a public transport system of an urban area are 2 sectors: first the property owners, whose land/house worth increases and second the the business class which gains in business volume, efficiency among a few other other factors. Of course these sectors do not directly contribute to the the transport fares but for cost/benefit this increases in asset worth figures in, and it is these two sectors of the city that should subsidize (which is not a real subsidy but the transfer of funds from the real beneficiaries towards the cost) with enhanced taxes for this purpose. Put simply, an urban public transport systems benefits the resident of the urban area and they ought to be the ones paying for it from their own resources/pockets- not someone else. Of course, considering for the large initial investments requirments for the infrastucture projects, a provincial or a federal can provide loans or partially finance the city however, the city must justify them in terms of concrete monetary benefits to the whole populace of the province/country to secure these funds/investments. That is how the urban infra-structure projects are planned/justified and the city resident opt for them in terms of their own resources or seek help/loans from the other governments.
Thus rather than giving political and emotional slogans, come up with a real cost/benifit analysis - justify the amount of subsidies - tell us why a resident of Kamonke ar a villeger or Bhakker and a bussinessman of Islamabad should be paying for it; - provide the estimates for asset worth incresases and the resultant increases in the tax base resulting from these investments and the timeframes involved. And please do not search in Google rather come up with some real numbers. Go ahead and do not repeat the shahbaz criteria that I listed previously.

Also do not compare the urban infra-structue projects with those involved with public health, environment or those relating to basic rights - the benefits and economies involeved in that case are entirely different.
 

patriot

Minister (2k+ posts)
پورا ملک قرضوں پر چل رہا ہے اور مثالیں ترقی یافتہ ممالک کی سبسیڈیز کی دے رہے ہیں ؟