پڑھنے میں کمزوری کی وجہ ڈسلیکسیا

Night_Hawk

Siasat.pk - Blogger
پڑھنے میں کمزوری کی وجہ ڈسلیکسیا بھی ہوسکتی ہے!
منیرہ عادل پير 25 اگست 2014

282573-Dullkidstudent-1408903329-811-640x480.JPG




اگر آپ کا بچہ لکھنے پڑھنے میں کمزور ہو، اسکول میں بہتر کارکردگی کا مظاہرہ نہ کر تا ہو۔۔۔ سیکھنے کے عمل میں دشواری محسوس کرتا ہو، تو بچے کو ڈانٹنے، یا سزا دینے کے بہ جائے اس کی وجہ تلاش کرنی چاہیے۔

آپ کے بچے کی اس کمزوری کی وجہ ڈسلیکسیا بھی ہو سکتی ہے۔ (Dyslexia) ڈسلیکسیا کوئی ذہنی معذوری نہیں، افراد سیکھنے کے بلکہ اس کے شکارعمل میں دقت محسوس کرتے ہیں، تاہم انہیںکند ذہن یا کاہل بھی نہیں کہا جا سکتا، ان کی یہ کمزوری صرف سیکھنے کے عمل میں ہی رکاوٹ کھڑی کرتی ہے، اسے ہم ذہنی کمزروی نہیں کہہ سکتے، چوںکہ بچے کی ابتدائی تعلیم کا آغاز لکھنے، پڑھنے سے ہوتا ہے اور اسی سطح پر بچے کی سیکھنے کی صلاحیت کا اندازہ لگایا جاتا ہے۔ اس لیے جتنا جلد اس کی شناخت کر کے متبادل طریقوں سے سیکھنے کے عمل میں بچے کی مدد کی جائے، اتنا ہی بہتر ہوتا ہے۔

ڈسلیکسیا کے شکار افراد بھی بے حد کام یاب انسان ثابت ہو سکتے ہیں۔ ڈسلیکسیا کی علامات ہر شخص یا ہر بچے میں یک ساں نہیں ہوتیں۔ کچھ بچوں کو پڑھنے یا ہجے کرنے میں مشکل درپیش ہوتی ہے، تو دوسروں کو لکھنے میں جدوجہد کرنی پڑتی ہے یا بائیں سے دائیں جانب لکھنے پڑھنے میں مشکلات پیش آتی ہیں۔ کچھ بچوں کو ابتدائی طور پر لکھنے پڑھنے میں مشکلات کا سامنا ہوتا ہے، لیکن آگے چل کر دیگر مسائل سے بھی سابقہ پڑتا ہے، مثلاً گرامر کی غلطیاں، کسی تحریر کو پڑھنے یا لکھنے میں دشواری وغیرہ۔


ڈسلیکسیا کی وجہ سے لوگ اپنا موقف یا اپنی رائے کے اظہار میں بھی دشواری محسوس کرتے ہیں۔ ان کے لیے الفاظ کے چناؤ اور اپنی سوچ کو گفتگو کی صورت میں کرنا اور اسے مربوط کرنے میں مشکل ہوتی ہے۔ بعض افراد کو دوسروں کی گفتگو کو سمجھنے میں بھی مشکل کا سامنا ہوتا ہے۔
یہ تمام مسائل شخصیت پر منفی اثرات مرتب کرتے ہیں۔ ایسے مسائل کا شکار فرد نفسیاتی طور پر کمتری کا شکار ہو جاتا ہے۔ اسے لگتا ہے کہ لوگ اسے اہمیت نہیں دے رہے اور اس کی عزت نفس مجروح ہو رہی ہے، کیوں کہ اگر اس کی شناخت نہ ہو، تو بغیر کسی ماہر کی مدد کے ایسے بچے سیکھنے یا یاد کرنے کے دوران اکثر جھنجھلا جاتے ہیں، چڑچڑے پن کا مظاہرہ کرتے ہیں۔ اسکول کے کام سے سخت ذہنی دباؤ کا شکار ہو جاتے ہیں۔

اسکول میں وہ بار بار سوال پوچھنے سے ہچکچاتے ہیں، کیوں کہ بعض اوقات انہیں لگتا ہے کہ اگر وہ دس بار بھی پوچھ لیں گے، تو انہیں اپنا سبق سمجھ میں نہیں آئے گا۔ اس لیے اساتذہ جب بھی پوچھتے ہیں کہ سمجھ میں آگیا؟ تو وہ بھی سب کے ساتھ چاروناچار اثبات میں ہی سر ہلا دیتے ہیں، کیوں کہ بار بار پوچھنے پر انہیں دیگر بچوں کی جانب سے تضحیک کا خدشہ ہوتا ہے۔ نتیجتاً وہ دھیرے دھیرے زندگی میں آگے بڑھنے کی امنگ کھونے لگتے ہیں۔

ڈسلیکسیا کے ماہرین ایسے بچوں کی مختلف علامات، گفتگو وغیرہ کے ذریعے شناخت کرتے ہیں۔ بچے کی شخصی جانچ کرنے کے بعد ہی ماہرین اس کی کمزوریوں کا اندازہ لگاتے ہیں کہ ڈسلیکسیا کے باعث کس عمل میں بچہ زیادہ دقت محسوس کر رہا ہے۔ اس کی شناخت جتنی جلد ہو اتنا ہی آسانی سے اس پر قابو پاکر زندگی کو بہتر بنایا جا سکتا ہے۔
اس ضمن میں والدین کا کردار اہم ہوتا ہے۔ بچے کی ابتدائی عمر میں اس کی بول چال کے الفاظ، پڑھنے لکھنے کی کیفیت، ڈرائنگ کرنے، حروف کو پہنچاننے، لفظ بنانے اور جوڑنے وغیرہ کے عمل پر خصوصی نظر رکھ کر انہیں معلوم چل سکتا ہے کہ بچہ کیا مشکل محسوس کر رہا ہے۔

بچے کو اس کی عمر کی مناسبت سے کتابیں اور ایسے کھلونے لا کر دیں، جس سے اسے چیزوں، رنگوں اور حروف وغیرہ کو پہچاننے میں مدد ملے۔ اس کے بعد اس کو مطالعے کے لیے مختلف کتب، رسائل اور کہانیاں فراہم کریں۔ جب بچہ اسکول جانے لگے، تو اس کے اساتذہ سے ملیں، بچے کی کارکردگی کے بارے میں پوچھیں۔ اگر بچے میں ڈسلیکسیا شناخت ہو جائے، تو اساتذہ سے مل کر ان کو مکمل صورت حال سے آگاہ کریں۔ تاکہ وہ بچے پر خصوصی توجہ دے سکیں۔ اسائنمنٹ وغیرہ کے لیے علیحدہ سے وقت مہیا کریں اور ذاتی توجہ دیں۔
والدین اس ضمن میں انٹرنیٹ سے بھی مدد لے سکتے ہیں۔ بچے کی تدریسی مشکلات کے باعث اس میں جذباتی طور پر جو تبدیلیاں پیدا ہوں یا وہ جس غصے، مایوسی، جھنجھلاہٹ کا شکار ہوں، اس کے لیے پیشہ ورانہ مدد حاصل کریں تاکہ اس کی شخصیت کی تعمیر میں کوئی کمی نہ رہ جائے۔
پڑھنا اور لکھنا تعلیمی میدان کی بنیادی ضروریات ہیں، لہٰذا والدین کی تھوڑی سی توجہ، بروقت شناخت اور ماہرین کی مدد سے ایسے افراد بے حد کام یاب زندگی گزار سکتے ہیں۔

http://www.express.pk/story/282573/
 
Last edited:

Night_Hawk

Siasat.pk - Blogger
Re: پڑھنے میں کمزوری کی وجہ ڈسلیکسیا بھی ہوس&amp

What Is Dyslexia?


Written by NCLD Editorial Team
92 Comments
what-is-dyslexia-boy-with-big-book.jpg
Dyslexia at a Glance


  • Dyslexia is the name for specific learning disabilities in reading.
  • Dyslexia is often characterized by difficulties with accurate word recognition, decoding and spelling.
  • Dyslexia may cause problems with reading comprehension and slow down vocabulary growth.
  • Dyslexia may result in poor reading fluency and reading out loud.
  • Dyslexia is neurological and often genetic.
  • Dyslexia is not the result of poor instruction.
  • With the proper support, almost all people with dyslexia can become good readers and writers.

As with other learning disabilities, dyslexia is a lifelong challenge that people are born with. This language processing disorder can hinder reading, writing, spelling and sometimes even speaking. Dyslexia is not a sign of poor intelligence or laziness. It is also not the result of impaired vision. Children and adults with dyslexia simply have a neurological disorder that causes their brains to process and interpret information differently.

Dyslexia occurs among people of all economic and ethnic backgrounds. Often more than one member of a family has dyslexia. According to the National Institute of Child and Human Development, as many as 15 percent of Americans have major troubles with reading.

Much of what happens in a classroom is based on reading and writing. So it's important to identify dyslexia as early as possible. Using alternate learning methods, people with dyslexia can achieve success.
What Are the Effects of Dyslexia?

Dyslexia can affect people differently. This depends, in part, upon the severity of the learning disability and the success of alternate learning methods. Some with dyslexia can have trouble with reading and spelling, while others struggle to write, or to tell left from right. Some children show few signs of difficulty with early reading and writing. But later on, they may have trouble with complex language skills, such as grammar, reading comprehension and more in-depth writing.
Dyslexia can also make it difficult for people to express themselves clearly. It can be hard for them to use vocabulary and to structure their thoughts during conversation. Others struggle to understand when people speak to them. This isn't due to hearing problems. Instead, it's from trouble processing verbal information. It becomes even harder with abstract thoughts and non-literal language, such as jokes and proverbs.

All of these effects can have a big impact on a person's self-image. Without help, children often get frustrated with learning. The stress of dealing with schoolwork often makes children with dyslexia lose the motivation to continue and overcome the hurdles they face.

What Are the Warning Signs of Dyslexia?

The following are common signs of dyslexia in people of different ages. If you or someone you know displays these signs, it doesn't necessarily mean you have a learning disability. But if troubles continue over time, consider testing for dyslexia.
Dyslexia: Warning Signs By Age

Young Children

Trouble With:

  • Recognizing letters, matching letters to sounds and blending sounds into speech
  • Pronouncing words, for example saying mawn lower instead of lawn mower
  • Learning and correctly using new vocabulary words
  • Learning the alphabet, numbers, and days of the week or similar common word sequences
  • Rhyming
School-Age Children

Trouble With:

  • Mastering the rules of spelling
  • Remembering facts and numbers
  • Handwriting or with gripping a pencil
  • Learning and understanding new skills; instead, relying heavily on memorization
  • Reading and spelling, such as reversing letters (d, b) or moving letters around (left, felt)
  • Following a sequence of directions
  • Trouble with word problems in math
Teenagers and Adults

Trouble With:

  • Reading at the expected level
  • Understanding non-literal language, such as idioms, jokes, or proverbs
  • Reading aloud
  • Organizing and managing time
  • Trouble summarizing a story
  • Learning a foreign language
  • Memorizing
How Is Dyslexia Identified?

Trained professionals can identify dyslexia using a formal evaluation. This looks at a person's ability to understand and use spoken and written language. It looks at areas of strength and weakness in the skills that are needed for reading. It also takes into account many other factors. These include family history, intellect, educational background, and social environment.

How Is Dyslexia Treated?

It helps to identify dyslexia as early in life as possible. Adults with unidentified dyslexia often work in jobs below their intellectual capacity. But with help from a tutor, teacher, or other trained professional, almost all people with dyslexia can become good readers and writers. Use the following strategies to help to make progress with dyslexia.

  • Expose your child to early oral reading, writing, drawing, and practice to encourage development of print knowledge, basic letter formation, recognition skills and linguistic awareness (the relationship between sound and meaning).
  • Have your child practice reading different kinds of texts. This includes books, magazines, ads and comics.
  • Include multi-sensory, structured language instruction. Practice using sight, sound and touch when introducing new ideas.
  • Seek modifications in the classroom. This might include extra time to complete assignments, help with note taking, oral testing and other means of assessment.
  • Use books on tape and assistive technology. Examples are screen readers and voice recognition computer software.
  • Get help with the emotional issues that arise from struggling to overcome academic difficulties.
Reading and writing are key skills for daily living. However, it is important to also emphasize other aspects of learning and expression. Like all people, those with dyslexia enjoy activities that tap into their strengths and interests. For example, people with dyslexia may be attracted to fields that do not emphasize language skills. Examples are design, art, architecture, engineering and surgery.
http://www.ncld.org/types-learning-disabilities/dyslexia/what-is-dyslexia
 
Last edited:

jaanmark

Chief Minister (5k+ posts)
Re: پڑھنے میں کمزوری کی وجہ ڈسلیکسیا بھی ہوس&#17

curable shortages of person at any age because not given ID that means individual have to accpect that he/she have dyslexia after that make it correct by humble hard work with the said person
 

Night_Hawk

Siasat.pk - Blogger
Re: پڑھنے میں کمزوری کی وجہ ڈسلیکسیا بھی ہوس&#17

[h=1]Do I Have LD?
[/h] Learning disabilities (LD) do not go away after childhood; children with LD become adults with LD. If you’ve ever suspected that you have LD but haven’t been evaluated, there’s no better time than now to take the first step. If you know you have LD, you can better advocate for yourself on the job, in educational settings and in everyday life. Finding out is the first step toward overcoming obstacles.
adults-learning-disability.jpg
 

Night_Hawk

Siasat.pk - Blogger
Re: پڑھنے میں کمزوری کی وجہ ڈسلیکسیا بھی ہوس&#17

[h=1]Being Tested for LD in Adulthood[/h]
being-tested-ld-adulthood-man-at-table.jpg

Many who struggle to learn as adults (and who struggled in their earlier school years) aren’t aware that they have a learning disability (LD). Other adults who were identified with LD when they were children face new challenges in managing their LD in college, on the job, and in carrying out other adult responsibilities. If either scenario describes you or someone you care about, you’ll benefit from the following information on evaluating, identifying, and managing LD in adulthood.