Kya QURAN ko HADEES Ki Roshni Mein Samjha Jaye Ga - Javed Ahmed Ghamidi

There is only 1

Chief Minister (5k+ posts)
This is self explanatory, if it doesn't contradict with Allah and Rasool then learn from experts. In urdu we call them (اہل راۓ). In religious and social matters it could be ulama Deen and in most social matters its government and in medical matters its your doctor. Etc
اولی الامر کے معمالے میں امت کا اختلاف نمایاں ہے
وہابی لوگ اس سے حاکم مراد لیتے ہیں
دیگر سنی لوگ اس سے علمائے دین مراد لیتے ہیں
کچھ اس سے پہلے چار حاکم لیتے ہیں
کچھ مجدد الف وغیرہ مراد لیتے ہیں
غرض جتنے فرقے اتنے عقیدے
. . . . . .
مزے کی بات یہ ہے کہ اولی الامر کے اختلاف کے باوجود اس اختلاف کو ختم کرنے والی کوئی حدیث یا آیت سنی لوگوں میں نہیں ہے
نوٹ فرما لیں کہ اس آیت میں امت کے آپسی اختلاف کا ذکر کیا گیا ہے
 

Citizen X

President (40k+ posts)
احادیث کی مدد سے قرآن سمجھنا نہایت احسن اقدام ہے لیکن اس کے کچھ پہلو غور طلب ہیں
  1. حدیث کا راوی کون ہے ؟ لوگوں نے ایسے لوگوں سے بھی احادیث مروی کی ہیں جن کے گناہوں کا ذکر قرآن میں آیا ہے ، اس کے علاوہ دیگر گناہان کبیرہ میں مبتلا لوگوں سے بھی احادیث لی گئیں ہیں
  2. اس کے علاوہ اگر فاسق و فاجر لوگوں سے مروی احادیث اگر قبول کر بھی لی جایئں تب بھی قرآن کی اکثریتی آیات کی کوئی وضاحت موجود نہیں ہے

اسی وجہ سے زیادہ تر علما آیات کی تشریح اپنے قیاس سے کرتے ہیں​
This whole shia debate disappears when you understand what ghamdi said in the video. "Hadith ki hukumat Quran aur sunnat per nahi qaim hogi, Quran aur Sunnat ki hukumat hadith per qaim hogi" Along with another statement he made elsewhere that the Haadith does not add anything or take away anything from the Quran.

If you really understand these two statements in their true sense then every debate about any sect. firqa and maslak dissapears.

That is if you stay with what the Quran and hadith actually mean. And not try to morph them into your own sectarian beliefs. Like our talk before where you started making out totally new meanings from the Quran to justify your own warped and twisted aqeedas.
 

Pakistani1947

Chief Minister (5k+ posts)
There are a lot of Aayas which require explanation but there is no explanation present. For example
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ
4:59
People do not know who is ( أُولِي الْأَمْرِ), so there should be some hadeeth from Prophet or some aayat from Quran explaining it. But surprisingly, there is none.
Wahabi people says it refers to rulers.
Brelvi says it refers to Ulamaa e deen.

I know what is cooking in your head......

Following is the complete Qur'anic Verse 4:59:

(Qur'an 4:59) :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَ‌ٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا​
O ye who believe! Obey Allah, and obey the Messenger, and those charged with authority among you. If ye differ in anything among yourselves, refer it to Allah and His Messenger, if ye do believe in Allah and the Last Day: That is best, and most suitable for final determination. (Qur'an 4:59)
اے ایمان والو الله کی فرمانبرداری کرو اور رسول کی فرمانبرداری کرو اور ان لوگوں کی جو تم میں سے حاکم ہوں پھر اگر آپس میں کوئی چیز میں جھگڑا کرو تو اسے الله اور اس کے رسول کی طرف پھیرو اگر تم الله اور قیامت کے دن پر یقین رکھتے ہو یہی بات اچھی ہے اور انجام کے لحاظ سے بہت بہتر ہے

The Arabic word ulil-amr ( أُولِي الْأَمْرِ ) is very comprehensive, which comprises all those persons who are in any way at the helm of the affairs of the Muslims-religious scholars, thinkers, political leaders, administrators, judges of law courts, tribal chiefs and the like. In short, all those, who are in any way invested with authority from among the Muslims, are to be obeyed.

Sahih Bukhari 4584:
حَدَّثَنَا صَدَقَةُ بْنُ الْفَضْلِ، ‏‏‏‏‏‏أَخْبَرَنَا حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ ابْنِ جُرَيْجٍ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ يَعْلَى بْنِ مُسْلِمٍ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، ‏‏‏‏‏‏أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأَمْرِ مِنْكُمْ سورة النساء آية 59، ‏‏‏‏‏‏قَالَ:‏‏‏‏ ""نَزَلَتْ فِي عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حُذَافَةَ بْنِ قَيْسِ بْنِ عَدِيٍّ، ‏‏‏‏‏‏إِذْ بَعَثَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي سَرِيَّةٍ"".
Narrated Ibn `Abbas: The Verse: Obey Allah and Obey the Apostle and those of you (Muslims) who are in authority. (4:59) was revealed in connection with `Abdullah bin Hudhafa bin Qais bin `Adi' when the Prophet appointed him as the commander of a Sariyya (army detachment).
آیت «أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم‏» ”اللہ کی اطاعت کرو اور رسول ( صلی اللہ علیہ وسلم ) کی اور اپنے میں سے حاکموں کی۔“ عبداللہ بن حذافہ بن قیس بن عدی رضی اللہ عنہ کے بارے میں نازل ہوئی تھی۔ جب رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے انہیں ایک مہم پر بطور افسر کے روانہ کیا تھا۔
Now, lets consider the remaining part of the verse (4:59):

فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ -------
If ye differ in anything among yourselves, refer it to Allah and His Messenger, ----
So, is this difference with Allah (Nauzobillah) --------------------------- No
with Rasool (pbuh) --------------------------------- No
with the one having authority over Muslims ------ Yes

Sahih Bukhari - 7144 :

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، ‏‏‏‏‏‏حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ، ‏‏‏‏‏‏حَدَّثَنِي نَافِعٌ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، ‏‏‏‏‏‏عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ‏‏‏‏‏‏قَالَ:‏‏‏‏ ""السَّمْعُ وَالطَّاعَةُ عَلَى الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ فِيمَا أَحَبَّ وَكَرِهَ مَا لَمْ يُؤْمَرْ بِمَعْصِيَةٍ، ‏‏‏‏‏‏فَإِذَا أُمِرَ بِمَعْصِيَةٍ فَلَا سَمْعَ وَلَا طَاعَةَ"".​

TRANSLATIONS:
Narrated 'Abdullah: The Prophet said, "A muslim has to listen to and obey (the order of his ruler) whether he likes it or not, as long as his orders involve not one in disobedience (to Allah), but if an act of disobedience (to Allah) is imposed one should not listen to it or obey it.

نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم سے فرمایا ”مسلمان کے لیے امیر کی بات سننا اور اس کی اطاعت کرنا
ضروری ہے، ان چیزوں میں بھی جنہیں وہ پسند کرے اور ان میں بھی جنہیں وہ ناپسند کرے، جب تک اسے معصیت کا حکم نہ دیا جائے۔ پھر جب اسے معصیت کا حکم دیا جائے تو نہ سننا باقی رہتا ہے نہ اطاعت کرنا۔“

Sahih Muslim 4765 :
زبید نے سعد بن عبیدہ سے ، انہوں نے ابوعبدالرحمٰن سے ، انہوں نے حضرت علی رضی اللہ عنہ سے روایت کی کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے ایک لشکر بھیجا اور ایک شخص کو ان کا امیر بنایا ، اس ( امیر ) شخص نے آگ جلائی اور لوگوں سے کہا : اس میں داخل ہو جاؤ ۔ کچھ لوگوں نے اس میں داخل ہونے کا ارادہ کر لیا اور کچھ لوگوں نے کہا: ہم آگ ہی سے تو بھاگے ہیں ، پھر رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم سے اس واقعے کا ذکر کیا گیا تو آپ نے ان لوگوں سے جو آگ میں داخل ہونا چاہتے تھے ، فرمایا : اگر تم آگ میں داخل ہو جاتے تو قیامت تک اسی میں رہتے ۔ اور دوسروں کے حق میں اچھی بات فرمائی اور فرمایا : اللہ تعالیٰ کی معصیت میں کسی کی اطاعت نہیں ، اطاعت صرف نیکی میں ہے۔
ENGLISH TRANSLATION:
It has been narrated on the authority of Abu 'Abd al-Rahman from 'Ali that the Messenger of Allah ( ‌صلی ‌اللہ ‌علیہ ‌وسلم ‌ ) sent a force (on a mission) and appointed over them a man. He kindled a fire and said:
Enter it. Some people made up their minds to enter it (the fire), (carrying out the order of their commander), but the others said: We fled from the fire (that's why we have come into the fold of Islam). The matter was reported to the Messenger of Allah ( ‌صلی ‌اللہ ‌علیہ ‌وسلم ‌ ). He said to those who Contemplated entering (the fire at the order of their commander): If you had entered it, you would have remained there until the Day of Judgment. He commanded the act of the latter group and said: There is no submission in matters involving God's disobedience or displeasure. Submission is obligatory only in what is good (and reasonable). Sahih Muslim 4765

Now, Shia bring this verse 4:59 to support their Aqeedah e Imamat:


Following is an example of their wrong Aqeedah about Obligatory Immamat:

"I asked Abu 'AbdAllaah (as-Sadiq) about the words of Allaah : 'Believers, obey Allah, His Messenger, and your leaders (who possess Divine Authority). . . .' (4:59) "The Imam said, 'This was sent from the heavens about `Ali ibn Abi Taalib, Al-Hasan and Al-Hussain...."

Source: al-Kulayni in his al-Kafi, volume 1, pages 286–288, hadeeth #1

Now comming back to my previous paragraph, lets consider the remaining part of the verse (4:59):

فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ -------
If ye differ in anything among yourselves, refer it to Allah and His Messenger, ----
So, is this difference with Allah (Nauzobillah) --------------------------- No
with Rasool (pbuh) --------------------------------- No
with the one having authority over Muslims ------ Yes
If we apply the meaning to the word ulil-amr ( أُولِي الْأَمْرِ ) as understood by Shia brothers then according to their wrong believe their Imam is “infallible” (ma‘sum):

Imaam Al-Saadiq (عليه السلام) said:“...He is the remainder from Aadam (عليه السلام), the best (ones) from the progeny of Nooh (عليه السلام), the chosen one from the family (ahl) of Ibraaheem (عليه السلام), and the offspring from Ismaa`eel, and the elite (ones) from the lineage (`itrah) of Muhammad (صلى الله عليه وآله وسلم), He has always been looked after by the eyes of Allaah who protects him and guards him with his curtain, he is expelled from the ropes of Iblees, and he is a solder he pushes away from approaching twilight. And all immorality (fisq) and evil is discharged from him, he is free deformities, he is veiled from diseases, he is ma`soom from (any) minor sin, and he is preserved from all (types) of filth (fawaaHish)...
Source: Al-Kulayni, Al-Kaafi, vol. 1, Kitaab Al-Hujjah, Ch. 15, hadeeth # 2, pg. 203 - 205

Since, according to Shia's wrong believe that their Imam is “infallible” (ma‘sum), hence the verse 4:59 could not be applied to Shia believe since their Imam is “infallible” (ma‘sum) and hence can not make any mistake so that he has to be referred back to Allah and his Messenger (pbuh).

but if you don't understand an Ayah or someone doesn't understand it what does that have to do with "Incompletion of deen Islam" can you please establish your link that supports your claim?
This is self explanatory, if it doesn't contradict with Allah and Rasool then learn from experts. In urdu we call them (اہل راۓ). In religious and social matters it could be ulama Deen and in most social matters its government and in medical matters its your doctor. Etc
This whole shia debate disappears when you understand what ghamdi said in the video. "Hadith ki hukumat Quran aur sunnat per nahi qaim hogi, Quran aur Sunnat ki hukumat hadith per qaim hogi" Along with another statement he made elsewhere that the Haadith does not add anything or take away anything from the Quran.

If you really understand these two statements in their true sense then every debate about any sect. firqa and maslak dissapears.

That is if you stay with what the Quran and hadith actually mean. And not try to morph them into your own sectarian beliefs. Like our talk before where you started making out totally new meanings from the Quran to justify your own warped and twisted aqeedas.
 

There is only 1

Chief Minister (5k+ posts)
I know what is cooking in your head......

Following is the complete Qur'anic Verse 4:59:

(Qur'an 4:59) :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَ‌ٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا​
O ye who believe! Obey Allah, and obey the Messenger, and those charged with authority among you. If ye differ in anything among yourselves, refer it to Allah and His Messenger, if ye do believe in Allah and the Last Day: That is best, and most suitable for final determination. (Qur'an 4:59)
اے ایمان والو الله کی فرمانبرداری کرو اور رسول کی فرمانبرداری کرو اور ان لوگوں کی جو تم میں سے حاکم ہوں پھر اگر آپس میں کوئی چیز میں جھگڑا کرو تو اسے الله اور اس کے رسول کی طرف پھیرو اگر تم الله اور قیامت کے دن پر یقین رکھتے ہو یہی بات اچھی ہے اور انجام کے لحاظ سے بہت بہتر ہے

The Arabic word ulil-amr ( أُولِي الْأَمْرِ ) is very comprehensive, which comprises all those persons who are in any way at the helm of the affairs of the Muslims-religious scholars, thinkers, political leaders, administrators, judges of law courts, tribal chiefs and the like. In short, all those, who are in any way invested with authority from among the Muslims, are to be obeyed.

Sahih Bukhari 4584:
حَدَّثَنَا صَدَقَةُ بْنُ الْفَضْلِ، ‏‏‏‏‏‏أَخْبَرَنَا حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ ابْنِ جُرَيْجٍ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ يَعْلَى بْنِ مُسْلِمٍ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، ‏‏‏‏‏‏أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأَمْرِ مِنْكُمْ سورة النساء آية 59، ‏‏‏‏‏‏قَالَ:‏‏‏‏ ""نَزَلَتْ فِي عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حُذَافَةَ بْنِ قَيْسِ بْنِ عَدِيٍّ، ‏‏‏‏‏‏إِذْ بَعَثَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي سَرِيَّةٍ"".
Narrated Ibn `Abbas: The Verse: Obey Allah and Obey the Apostle and those of you (Muslims) who are in authority. (4:59) was revealed in connection with `Abdullah bin Hudhafa bin Qais bin `Adi' when the Prophet appointed him as the commander of a Sariyya (army detachment).
آیت «أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم‏» ”اللہ کی اطاعت کرو اور رسول ( صلی اللہ علیہ وسلم ) کی اور اپنے میں سے حاکموں کی۔“ عبداللہ بن حذافہ بن قیس بن عدی رضی اللہ عنہ کے بارے میں نازل ہوئی تھی۔ جب رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے انہیں ایک مہم پر بطور افسر کے روانہ کیا تھا۔
Now, lets consider the remaining part of the verse (4:59):

فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ -------
If ye differ in anything among yourselves, refer it to Allah and His Messenger, ----
So, is this difference with Allah (Nauzobillah) --------------------------- No
with Rasool (pbuh) --------------------------------- No
with the one having authority over Muslims ------ Yes

Sahih Bukhari - 7144 :

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، ‏‏‏‏‏‏حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ، ‏‏‏‏‏‏حَدَّثَنِي نَافِعٌ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، ‏‏‏‏‏‏عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ‏‏‏‏‏‏قَالَ:‏‏‏‏ ""السَّمْعُ وَالطَّاعَةُ عَلَى الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ فِيمَا أَحَبَّ وَكَرِهَ مَا لَمْ يُؤْمَرْ بِمَعْصِيَةٍ، ‏‏‏‏‏‏فَإِذَا أُمِرَ بِمَعْصِيَةٍ فَلَا سَمْعَ وَلَا طَاعَةَ"".​

TRANSLATIONS:
Narrated 'Abdullah: The Prophet said, "A muslim has to listen to and obey (the order of his ruler) whether he likes it or not, as long as his orders involve not one in disobedience (to Allah), but if an act of disobedience (to Allah) is imposed one should not listen to it or obey it.

نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم سے فرمایا ”مسلمان کے لیے امیر کی بات سننا اور اس کی اطاعت کرنا
ضروری ہے، ان چیزوں میں بھی جنہیں وہ پسند کرے اور ان میں بھی جنہیں وہ ناپسند کرے، جب تک اسے معصیت کا حکم نہ دیا جائے۔ پھر جب اسے معصیت کا حکم دیا جائے تو نہ سننا باقی رہتا ہے نہ اطاعت کرنا۔“

Sahih Muslim 4765 :
زبید نے سعد بن عبیدہ سے ، انہوں نے ابوعبدالرحمٰن سے ، انہوں نے حضرت علی رضی اللہ عنہ سے روایت کی کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے ایک لشکر بھیجا اور ایک شخص کو ان کا امیر بنایا ، اس ( امیر ) شخص نے آگ جلائی اور لوگوں سے کہا : اس میں داخل ہو جاؤ ۔ کچھ لوگوں نے اس میں داخل ہونے کا ارادہ کر لیا اور کچھ لوگوں نے کہا: ہم آگ ہی سے تو بھاگے ہیں ، پھر رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم سے اس واقعے کا ذکر کیا گیا تو آپ نے ان لوگوں سے جو آگ میں داخل ہونا چاہتے تھے ، فرمایا : اگر تم آگ میں داخل ہو جاتے تو قیامت تک اسی میں رہتے ۔ اور دوسروں کے حق میں اچھی بات فرمائی اور فرمایا : اللہ تعالیٰ کی معصیت میں کسی کی اطاعت نہیں ، اطاعت صرف نیکی میں ہے۔
ENGLISH TRANSLATION:
It has been narrated on the authority of Abu 'Abd al-Rahman from 'Ali that the Messenger of Allah ( ‌صلی ‌اللہ ‌علیہ ‌وسلم ‌ ) sent a force (on a mission) and appointed over them a man. He kindled a fire and said:
Enter it. Some people made up their minds to enter it (the fire), (carrying out the order of their commander), but the others said: We fled from the fire (that's why we have come into the fold of Islam). The matter was reported to the Messenger of Allah ( ‌صلی ‌اللہ ‌علیہ ‌وسلم ‌ ). He said to those who Contemplated entering (the fire at the order of their commander): If you had entered it, you would have remained there until the Day of Judgment. He commanded the act of the latter group and said: There is no submission in matters involving God's disobedience or displeasure. Submission is obligatory only in what is good (and reasonable). Sahih Muslim 4765

Now, Shia bring this verse 4:59 to support their Aqeedah e Imamat:


Following is an example of their wrong Aqeedah about Obligatory Immamat:

"I asked Abu 'AbdAllaah (as-Sadiq) about the words of Allaah : 'Believers, obey Allah, His Messenger, and your leaders (who possess Divine Authority). . . .' (4:59) "The Imam said, 'This was sent from the heavens about `Ali ibn Abi Taalib, Al-Hasan and Al-Hussain...."

Source: al-Kulayni in his al-Kafi, volume 1, pages 286–288, hadeeth #1

Now comming back to my previous paragraph, lets consider the remaining part of the verse (4:59):

فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ -------
If ye differ in anything among yourselves, refer it to Allah and His Messenger, ----
So, is this difference with Allah (Nauzobillah) --------------------------- No
with Rasool (pbuh) --------------------------------- No
with the one having authority over Muslims ------ Yes
If we apply the meaning to the word ulil-amr ( أُولِي الْأَمْرِ ) as understood by Shia brothers then according to their wrong believe their Imam is “infallible” (ma‘sum):

Imaam Al-Saadiq (عليه السلام) said:“...He is the remainder from Aadam (عليه السلام), the best (ones) from the progeny of Nooh (عليه السلام), the chosen one from the family (ahl) of Ibraaheem (عليه السلام), and the offspring from Ismaa`eel, and the elite (ones) from the lineage (`itrah) of Muhammad (صلى الله عليه وآله وسلم), He has always been looked after by the eyes of Allaah who protects him and guards him with his curtain, he is expelled from the ropes of Iblees, and he is a solder he pushes away from approaching twilight. And all immorality (fisq) and evil is discharged from him, he is free deformities, he is veiled from diseases, he is ma`soom from (any) minor sin, and he is preserved from all (types) of filth (fawaaHish)...
Source: Al-Kulayni, Al-Kaafi, vol. 1, Kitaab Al-Hujjah, Ch. 15, hadeeth # 2, pg. 203 - 205

Since, according to Shia's wrong believe that their Imam is “infallible” (ma‘sum), hence the verse 4:59 could not be applied to Shia believe since their Imam is “infallible” (ma‘sum) and hence can not make any mistake so that he has to be referred back to Allah and his Messenger (pbuh).
آپ نے اعتراض اٹھایا ہے کہ آیت میں اختلاف کے بارے میں حکم ہے کہ اسے الله اور رسول کی طرف پلٹایا جائے جس سے یہ تاثر ملتا ہے کہ اولی الامر جو بھی ہے ، معصوم امام نہیں ہے
میں اس اعتراض کے جواب میں کہنا چاہوں گا کہ یہ نقطہ تب قابل قبول ہو گا جب اختلاف کے موقے پر قرآن و حدیث کی روشنی میں اولی الامر کا موقف رد ہو جائے
دوسرے الفاظ میں ، اگر کوئی شخص معصوم ہے تو اس کا مطلب ہے کہ اس کے سارے اعمال ہمیشہ قرآن و سنت کے مطابق ہوتے ہیں اس لئے اس سے اختلاف کرنے والے ہمیشہ غلط ثابت ہوں گے وہ نہیں
اگر آپ اس نقطے پر مزید سوال پوچھنا چاہیں تو میں حاضر ہوں
.. . . . . . . . . . . . . . . . . .
آپ نے اوپر فرمایا کہ
, which comprises all those persons who are in any way at the helm of the affairs of the Muslims-religious scholars, thinkers, political leaders, administrators, judges of law courts, tribal chiefs and the like.
کرونا وائرس کی موجودہ صورت حال کے تناظر میں میرا سوال ہے کہ اولی الامر کون ہے؟
  1. پاکستانی حکومت ؟
  2. پاکستانی مولوی جنہوں نے باجماعت نماز نہ کرنے کا فتویٰ دیا ؟
  3. پاکستانی مولوی جنہوں نے باجماعت نماز کے حق میں فتویٰ دیا ؟
  4. سعودی حکومت ؟
  5. جامعہ الازھر ؟
امید ہے آپ اپنی کتب کی روشنی میں شافی جواب دیں گے تاکہ امت کا اختلاف ختم ہو سکے
 

AWAITED

Senator (1k+ posts)

اولی الامر کے معمالے میں امت کا اختلاف نمایاں ہے
وہابی لوگ اس سے حاکم مراد لیتے ہیں
دیگر سنی لوگ اس سے علمائے دین مراد لیتے ہیں
کچھ اس سے پہلے چار حاکم لیتے ہیں
کچھ مجدد الف وغیرہ مراد لیتے ہیں
غرض جتنے فرقے اتنے عقیدے
. . . . . .
مزے کی بات یہ ہے کہ اولی الامر کے اختلاف کے باوجود اس اختلاف کو ختم کرنے والی کوئی حدیث یا آیت سنی لوگوں میں نہیں ہے
نوٹ فرما لیں کہ اس آیت میں امت کے آپسی اختلاف کا ذکر کیا گیا ہے
Its self explanatory as I mentioned, people who are authority on subject. As long it's mentioned in Quran and sunnah but still need clearance the go to the people who are authority in subject.
 

FORCE

MPA (400+ posts)
H. Ali must have been a simple , God fearing great individual , not bothered by any position and not a contender for bypassing senior sahabas like Abubakr, Umer or Othman. He simply sat back and worked with all Caliphs till Finally he was appointed as caliph No. 4 by seniors. What a great and graceful organised Sahabas.

Its the greedy crop of Iranian mullahs erupting from Abbasid clans who made a monster of sectarian islam called Shiaism and called Ali as Maula ALI. ( naoozbillah). These criminals made mockery of deen till today.

Some how, Iranians are still hated around the world as Fanatics and are sanctioned economically to live well with rest of the world.
 

There is only 1

Chief Minister (5k+ posts)
Its self explanatory as I mentioned, people who are authority on subject. As long it's mentioned in Quran and sunnah but still need clearance the go to the people who are authority in subject.

کرونا وائرس کی موجودہ صورت حال کے تناظر میں میرا سوال ہے کہ اولی الامر کون ہے؟
  1. پاکستانی حکومت ؟
  2. پاکستانی مولوی جنہوں نے باجماعت نماز نہ کرنے کا فتویٰ دیا ؟
  3. پاکستانی مولوی جنہوں نے باجماعت نماز کے حق میں فتویٰ دیا ؟
  4. سعودی حکومت ؟
  5. جامعہ الازھر ؟
امید ہے آپ اپنی کتب کی روشنی میں شافی جواب دیں گے تاکہ امت کا باجماعت نماز بارے اختلاف ختم ہو سکے