Islamic Ideological Council agrees to declare 3 consecutive divorces as punishable offence

karachii

Minister (2k+ posts)
Excellent Decision, But my question to all those ulemas sitting there nikkah is mostly done by less knowledgeable moulvis, then why dont they put the clause in nikkah form for nikkah khwan to pronounce "Hasna" Way to give tallauq to groom in open or behind doors so this " 3 talauq" at a time so it never occurs.
 

Aliimran1

Chief Minister (5k+ posts)
Saza ?
Woh kion
This is not my personal problem but why these mullah wants to get involved with people's personal lives ?
I think if someone's mind is already made up for divorce then what is the difference ? ---- Talaq in three months or three talaq at a time ?
These mullah are the one whom we will be seeing mostly facing jails and fines :unsure::unsure::giggle::giggle:
 
Last edited:

Pakistani1947

Chief Minister (5k+ posts)
Saza ?
Woh kion
This is not my personal problem but why these mullah wants to get involved with people's personal lives
I think if someone's mind is already made up for divorce then what is the difference ? ---- Talaq in three months or three talaq at a time
These mullah are the one whom we will be seeing mostly facing jails and fines :unsure::unsure::giggle::giggle:


(Qur'an 2:29) الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ۗ وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَن يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

A divorce is only permissible twice: after that, the parties should either hold Together on equitable terms, or separate with kindness. It is not lawful for you, (Men), to take back any of your gifts (from your wives), except when both parties fear that they would be unable to keep the limits ordained by Allah. If ye (judges) do indeed fear that they would be unable to keep the limits ordained by Allah, there is no blame on either of them if she give something for her freedom. These are the limits ordained by Allah; so do not transgress them if any do transgress the limits ordained by Allah, such persons wrong (Themselves as well as others).

طلاق دو مرتبہ ہے پھر بھلائی کے ساتھ روک لینا ہے یا نیکی کے ساتھ چھوڑ دنیا ہے اور تمہارے یے اس میں سے کچھ بھی لینا جائز نہیں جو تم نے انہیں دیا ہے مگر یہ کہ دونوں ڈریں کہ الله کی حدیں قائم نہیں رکھ سکیں گے پھر اگرتمہیں خوف ہو کہ دونوں الله کی حدیں قائم نہیں رکھ سکیں گے تو ان دونوں پر اس میں کوئی گناہ نہیں کہ عورت معاوضہ دے کر پیچھا چھڑالے یہ الله کی حدیں ہیں سو ان سے تجاوز نہ کرو اورجو الله کی حدوں سے تجاوز کرے گا سو وہی ظالم ہیں
(Qur'an 2:30) فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّىٰ تَنكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ ۗ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ ۗ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ

So if a husband divorces his wife (irrevocably), He cannot, after that, re-marry her until after she has married another husband and He has divorced her. In that case there is no blame on either of them if they re-unite, provided they feel that they can keep the limits ordained by Allah. Such are the limits ordained by Allah, which He makes plain to those who understand.

پھر اگر اسے طلاق دے دی تو اس کے بعد اس کے لیے وہ حلال نہ ہوگی یہاں تک کہ وہ کسی اور خاوند سے نکاح کرے پھر اگر وہ اسے طلاق دے دے تو ان دونوں پر کوئی گناہ نہیں کہ آپس میں رجوع کر لیں اگر ان کا گمان غالب ہو کہ وہ الله کی حدیں قائم سکیں گے اور یہ الله کی حدیں ہیں وہ انہیں کھول کر بیان کرتا ہے ان لوگوں کے لیے جو علم رکھتے ہیں
The Qur'an requires all attempts for reconciliation before a divorce (4:35)


(Qur'an 4:35) وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا
If ye fear a breach between them twain, appoint (two) arbiters, one from his family, and the other from hers; if they wish for peace, Allah will cause their reconciliation: For Allah hath full knowledge, and is acquainted with all things.


اور اگر تمہیں کہیں میاں بیوی کے تعلقات بگڑ جانے کا خطرہ ہو تو ایک منصف مرد کے خاندان میں سے اور ایک منصف عورت کے خاندان میں سے مقرر کرو اگر یہ دونوں صلح کرنا چاہیں گے تو الله ان دونو ں میں موافقت کر دے گا بے شک الله سب کچھ جاننے والا خبردار ہے
 

Aliimran1

Chief Minister (5k+ posts)
(Qur'an 2:29) الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ۗ وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَن يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

A divorce is only permissible twice: after that, the parties should either hold Together on equitable terms, or separate with kindness. It is not lawful for you, (Men), to take back any of your gifts (from your wives), except when both parties fear that they would be unable to keep the limits ordained by Allah. If ye (judges) do indeed fear that they would be unable to keep the limits ordained by Allah, there is no blame on either of them if she give something for her freedom. These are the limits ordained by Allah; so do not transgress them if any do transgress the limits ordained by Allah, such persons wrong (Themselves as well as others).

طلاق دو مرتبہ ہے پھر بھلائی کے ساتھ روک لینا ہے یا نیکی کے ساتھ چھوڑ دنیا ہے اور تمہارے یے اس میں سے کچھ بھی لینا جائز نہیں جو تم نے انہیں دیا ہے مگر یہ کہ دونوں ڈریں کہ الله کی حدیں قائم نہیں رکھ سکیں گے پھر اگرتمہیں خوف ہو کہ دونوں الله کی حدیں قائم نہیں رکھ سکیں گے تو ان دونوں پر اس میں کوئی گناہ نہیں کہ عورت معاوضہ دے کر پیچھا چھڑالے یہ الله کی حدیں ہیں سو ان سے تجاوز نہ کرو اورجو الله کی حدوں سے تجاوز کرے گا سو وہی ظالم ہیں
(Qur'an 2:30) فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّىٰ تَنكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ ۗ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ ۗ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ

So if a husband divorces his wife (irrevocably), He cannot, after that, re-marry her until after she has married another husband and He has divorced her. In that case there is no blame on either of them if they re-unite, provided they feel that they can keep the limits ordained by Allah. Such are the limits ordained by Allah, which He makes plain to those who understand.

پھر اگر اسے طلاق دے دی تو اس کے بعد اس کے لیے وہ حلال نہ ہوگی یہاں تک کہ وہ کسی اور خاوند سے نکاح کرے پھر اگر وہ اسے طلاق دے دے تو ان دونوں پر کوئی گناہ نہیں کہ آپس میں رجوع کر لیں اگر ان کا گمان غالب ہو کہ وہ الله کی حدیں قائم سکیں گے اور یہ الله کی حدیں ہیں وہ انہیں کھول کر بیان کرتا ہے ان لوگوں کے لیے جو علم رکھتے ہیں
The Qur'an requires all attempts for reconciliation before a divorce (4:35)


(Qur'an 4:35) وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا
If ye fear a breach between them twain, appoint (two) arbiters, one from his family, and the other from hers; if they wish for peace, Allah will cause their reconciliation: For Allah hath full knowledge, and is acquainted with all things.


اور اگر تمہیں کہیں میاں بیوی کے تعلقات بگڑ جانے کا خطرہ ہو تو ایک منصف مرد کے خاندان میں سے اور ایک منصف عورت کے خاندان میں سے مقرر کرو اگر یہ دونوں صلح کرنا چاہیں گے تو الله ان دونو ں میں موافقت کر دے گا بے شک الله سب کچھ جاننے والا خبردار ہے
Don,t try to convince ------ Just comment ------ Non of us is Mofti Thanks
 

khipk

Senator (1k+ posts)
Saza ?
Woh kion
This is not my personal problem but why these mullah wants to get involved with people's personal lives ?
I think if someone's mind is already made up for divorce then what is the difference ? ---- Talaq in three months or three talaq at a time ?
These mullah are the one whom we will be seeing mostly facing jails and fines :unsure::unsure::giggle::giggle:

partially agree with you.
Saza for Husband/exhusband doesnt make sense here, you can make this invalid, and maybe punish the Maulvis on this.
there is a huge difference between instant Talaq and talaq over time. Because people can make hasty decision, spreading the decision over three months gives them time to think it through. This not only follows religious norms, but also logical ones.
Same thing is followed in western countries, where the divorce is not given instantaneously but after a specified period of separation (i.e. legaly married but living separately)
 

Humi

Prime Minister (20k+ posts)
instant triple talaq is already illegal and punishable up to 3 years prison sentence in India...
 

jani1

Chief Minister (5k+ posts)
Don,t try to convince ------ Just comment ------ Non of us is Mofti Thanks
تین طلاقیں یا دس طلاقیں ایک ساتھ دو تو وہ ایک ہی ہوگی۔۔
ہاں اگر تین مہینوں تک اپنی بات پر قائم رہو تو ہوری طلاق ہوجاتی ہے۔۔
ہمارے علماء کا اس بات کو عام آدمی تک پہنچانا ضروری ہے۔۔۔
کیونکہ اکثر ناسمجھ گڑبڑ کرجاتے ہیں
۔​
 

Aliimran1

Chief Minister (5k+ posts)
partially agree with you.
Saza for Husband/exhusband doesnt make sense here, you can make this invalid, and maybe punish
تین طلاقیں یا دس طلاقیں ایک ساتھ دو تو وہ ایک ہی ہوگی۔۔
ہاں اگر تین مہینوں تک اپنی بات پر قائم رہو تو ہوری طلاق ہوجاتی ہے۔۔
ہمارے علماء کا اس بات کو عام آدمی تک پہنچانا ضروری ہے۔۔۔
کیونکہ اکثر ناسمجھ گڑبڑ کرجاتے ہیں
۔​
The reason I said --- Don,t convince was that there are many school of thoughts in Pakistan and they all have different stances belief and interpretation on this issue and bringing everyone on the same page is next to impossible
 

khipk

Senator (1k+ posts)
yes thats why its the job of the govt to implement a unified concept and make people follow it.
Islam gives guideline, and never gives space to Muslims to break the law of the land where they are living in. (ref: muslims living in Mushrik Makkah before liberation)